DOI QR코드

DOI QR Code

Research for Propensity of a Senior Group through Analysis about Mobile Usage Status

휴대폰 사용현황분석을 통한 시니어그룹의 성향 탐구

  • Published : 2008.11.28

Abstract

In this study, we have looked into the cellular phone consumption behavior of seniors who are 50-65 years old because of the prediction that senior cellular phone market will be expanded. Therefore, we made up a questionnaire which is based on theoretical study about silver consumer and marketing, and we also analyzed main features and differences of senior and active senior after split by lifestyle analysis. Through the analysis result, we found out the practical approaching way for the items that seniors' dissatisfaction was high and inquired whether it's possible turning into interface's direct input system or not. As a result, we discovered the change of a pattern of behavior by the increase of seniors's experience, differences of consumption behavior factors by lifestyle, and the possibility of market value of new interface.

본 연구에서는 고령인구의 증가에 따라 시니어를 대상으로 하는 휴대폰 시장이 확대될 것이라 예측하여, 향후 노후를 맞이할 50${\sim}$65세의 시니어를 기준으로 휴대폰 소비행태와 사용현황을 살펴보고자 하였다. 따라서 실버 소비자와 마케팅에 관한 이론적 연구를 바탕으로 설문조사를 실시하였으며, 시니어의 라이프스 타일 분석을 통하여 시니어(Senior)와 액티브시니어(Active senior)로 구분, 두 그룹간의 특징 및 차이점을 분석하였다. 또한 선행연구결과에 근거하여 기존 고령자들이 불만족도가 높았던 항목에 대한 실제적인 접근방법을 살펴보고 향후 인터페이스의 직접입력 방식으로의 변화 가능성 여부를 타진해보았다. 그 결과 본 논문에서는 시니어의 사용경험증가에 따른 행동양식의 변화를 알 수 있었으며, 라이프스타일에 따른 소비행동 요인의 차이와 더불어 새로운 인터페이스에 대한 시장가치의 가능성을 발견할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 이의훈, 김숙응, 21세기 시장선점을 위한 실버마케팅, 형설출판사, 2004.
  2. 삼성경제 연구소, 일본의 저 출산 고령화와 한국기업에 대한 시사점, p.11.
  3. 원융희, 실버마케팅, 대학서림, 2008.
  4. 이혜주, 감성경제와BRAND DESIGNMAN AGEMENT, 형설출판사, 2006.
  5. 원융희, 실버마케팅, 대학서림, 2008.
  6. 시카이 나오키, 감성마케팅, 잠든 시장을 깨운다, 정보공학, 2003.
  7. S. Jessel, The Art of Game Design, MORCAN KAUFMANN, 2008.
  8. 오상현, 김상현, 기술수용모델의 확장과 인터넷 뱅킹 이용행동에 관한 연구, 경제연구, 제24권, 제1호, 2006.
  9. 박민희, 김윤정, 이성태, 최민희, "휴대폰의 기능별 사용자 요구 인식에 관한 연구", 한국디자인학회발표대회논문집, pp.106-107, 2007.
  10. 윤훈용, 윤우순, 남창수, "연령별 휴대폰 사용실태에 관한 연구", 대한인간공학회지, 제23권, 제2호, pp.105-120, 2004. https://doi.org/10.5143/JESK.2004.23.2.105
  11. 액티브 시니어(Active seniors)는 활동적인 고령자를 지칭하는 단어로써 자신이 늙어가는 것을 두려워하지 않으며, 긍정적으로 삶을 향유하는 계층을 말한다. LG경제연구원지음, 2010 대한민국 트렌드, 한국경제신문사, 2005.
  12. 이의훈, 김숙응, 21세기 시장선점을 위한 실버마케팅, 형설출판사, 2004.
  13. M. Kevin, S. Darrell, 비주얼 인터페이스 디자인, 안그라픽스, 2001.