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Research on Market Segmentation by Beer Franchise Restaurants Selection Attribution

맥주 프랜차이즈 전문점의 선택속성에 따른 시장세분화연구

  • 손일락 (청주대학교 호텔경영학과) ;
  • 김연선 (청주대학교 호텔경영학과)
  • Published : 2008.10.28

Abstract

The purpose of this study is to segment visitors for beer franchise restaurants. Total of 308 questionnaires were distributed to the beer franchise restaurant customers of Kangnam area, Seoul. To accomplish the aim of this study, author took the following three steps. Firstly, literature review was done to find out selective attributes for restaurant and bar and market segmentation. secondly, Selective attributes of beer franchise were analyzed and five factors, -'additional service', 'side dish quality', 'service class', 'accessibility' and 'outlet image'- were extracted. Lastly, customers of beer franchise shop were divided into two groups by the selective attributes, -'simple visiting group' and 'active lover group'. Those variables-loyalty, intent to recommend and overall satisfaction- have significant influence on 'active lover group'. Other than that, other variables -demographic characteristics and customer's behavior characteristics- didn't play important role to distinct two groups. As a result, only basic information for setting up marketing strategy of each market was provided.

본 연구는 서울지역 맥주 프랜차이즈 전문점 이용자를 대상으로 진행되었으며, 총 308부의 유효표본이 분석에 이용되었다. 본 연구의 목적은 첫째, 선행연구를 통해 레스토랑과 바의 선택속성과 시장세분화에 대하여 검토한다. 둘째, 맥주 프랜차이즈 전문점의 이용자를 대상으로 맥주 프랜차이즈 전문점 이용 시 중요하게 고려하는 선택속성의 요인을 살펴본다. 연구 결과 고객들의 맥주 프랜차이즈 선택속성은 "추가적인 서비스", "안주의 품질", "서비스 수준", "접근의 용이성", "업장의 이미지"의 5개 요인으로 분류되었고, '단순 방문가 집단'과 '적극적 애호가 집단'의 2개 군집으로 분류되었으며, 군집별 시장을 세분화하였다. 충성도, 추천의도, 전반적 만족도는 유의하게 영향을 미쳤으나, 인구통계학적 변수와 고객행동 특성은 유의한 영향을 미치지는 않았다. 결론적으로 이용형태별로 시장을 세분화하여 맥주 프랜차이즈 전문점의 효과적인 마케팅 전략 수립의 기초자료를 제시하고자 하였다.

Keywords

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