DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Using Image Media for Environmental Education on Students' Environmental Sensitivity

환경교육 영상매체 활용 수업이 환경 감수성에 미치는 영향

  • Choi, Sung-Bong (Department of Earth Science Education, Busan National University)
  • 최성봉 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

Today, environmental pollution and destruction due to the industrialization of our modem society have been the global issues. Although now we can lead affluent lives through science technologies and economic development, these environmental problems have resulted in striking the harmonious balance between human beings and nature and threatened human lives with abnormal weather caused by the global warming, destruction of the ozone layer, and El Nino phenomenon, acid rain, decrease in species diversity, movement of hazardous materials, and harmful waste increase. We are aware of the importance of environmental education, but in reality, it seems impossible to implement appropriate environmental education on account of our educational climate which exclusively focuses on the entrance examination. However, environmental education is the most ultimate solution for those problems in that only when students understand our environment fully and grow habits to protect it through environmental education, the present environmental problems can be solved and more serious problems that can be resulted in the future can possibly be prevented. Thus, this study has examined the effect of using image media in the environment subject on students' environmental sensitivity. According to the results, it was shown that it had positive effects on 'sensitivity of environment', 'attitudes towards environment', and 'environmental affinitive behaviors'.

Keywords

References

  1. 권헌열, 1994, 1994년 국제 환경동향 평가 환경과 생명, 156-161
  2. Gareth P., Janet W. B., Pamela S. C., 2000, Global Environmental Politics. 이해찬 역, 1994, 세계환 경정치, 돌베게, 394pp
  3. 정영홍, 2000, 환경교육의 철학적 기초 : 지구적 환경위기와 현대교육의 역할, 한국민족문화, 15(1), 183-201
  4. 곽홍탁, 이두곤, 2000, 환경기초시설을 활용한 환경교육 현장체험학습 프로그램 개발. 환경교육, 13(2), 91-102
  5. 환경부, 2000, 현장체험학습 프로그램. 389pp
  6. 한관종, 2000, 영상 매체 활용 수업이 사회과 학 업 성취에 미치는 영향, 석사학위논문, 사회과 학교육과, 한국교원대학교, 청원
  7. 이용배, 임성준, 2007, UCC를 활용한 단소 실기 원격 교육, 정보교육학회, 11(4), 471-482
  8. 맹수정, 2007, UCC를 활용한 미국문화 교육이 초등학교 5, 6학년 학생들의 미국문화 이해와 흥미도에 미치는 영향, 석사학위논문, 영어언어 과학과, 중앙대학교, 서울
  9. 전경희, 2004, 동영상을 활용한 중학교 국사 수업 사례 연구, 석사학위논문, 교육학과, 성균관 대학교, 서울
  10. 김경순, 2001, 충북지역 중.고등학생들의 환경 에 대한 감수성 및 태도와 환경친화적 행동의 관련성, 석사학위논문, 교육학과, 충북대학교, 청주
  11. http://www.keed.net/movie/index.jsp
  12. 강운선, 1999, 환경 영역의 교수-학습 과정에서 컴퓨터 시뮬레이션 게임의 학습 효과, 시민교육 연구, 28, 171-199