Characteristics of avant-garde deconstruction-ism expressed in Alexander McQueen's Design

알렉산더 맥퀸 디자인에 나타난 아방가르드적 해체주의 특성

  • 권혜숙 (상명대학교 디자인 대학 의상 디자인) ;
  • 금윤진 (상명대학교 예술, 디자인 대학원)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

This study aims to analyze the characteristics of deconstruction-ism expressed in the fashion of Alexander McQueen. The method and contents of this study are as follows. The three large categories for analysis are indeterminacy, decentralization, and intertextuality. The indeterminacy of meaning is divided into unstructured and unorganized factors in fashion, while decentralization can be categorized into cross-gender, subculture, and post-humanism. Lastly, inter-textuality is classified into factors of mixing mode and mixed styles. Materials for analysis were chosen from a total of 616 designs from the website, www.firstview.com, which carries McQueen's collection from 2000 S/S through 2007 F/W. My analysis qualitatively evaluates the frequency of each category and the characteristics of design. The result of this study is as followed. First, the avant-garde facets of inter-textuality are most prominent. In particular, McQueen has introduced retro fashion and ethnic factors of the third world, not to copy them but to create hybrid designs by using pastiches and mixing fashion styles. Moreover, he has enjoyed using two fabrics of different texture in order to inflict a shock and contrast, thus enriching his fashion. Second, the indeterminacy of meaning is the second most frequently shown facet of McQueen's fashion design. McQueen has employed unstructured expression techniques, which dismantle harmony and balance, the basic rule of design, and has presented unorganized images free from basic forms of design. He has made a new attempt to acknowledge clothing as an expressive artwork by allowing clothes to take a complete form when a person actually wears them. Third, the aspects of decentralization were also shown in McQueen's design. His trans-gender clothing dissolves the traditional division of men and women and adopts a mixed gender expression. Furthermore, he has even tried to express a fourth gender by connecting the human with machine or animal or by connecting the material with the non-material.

Keywords

References

  1. 노정심(1994),"아방가르드 패션에 관한 연구", 서울대학교 석사학위 논문, p.41
  2. 송정선.박옥미(2003). "현대 패션에 나타난 아방가르드 현상", 한국디자인문화학회지, 9(4), p.67
  3. 노정심, "아방가르드 패션에 관한 연구", 서울대학교 석사학위 논문, p.72
  4. 해체주의(Deconstructivism). 자료검색일 2007.4.12 자료출처;http://m1r1.egloos.com/464310
  5. 김혜정(2000). "해체주의 패션에 보여진 외형적 양식의 특성 연구". 디자인학연구, 13(3) p.272
  6. Fashion Eras, 1800-2000. 자료검색일 2005. 6. 11, 자료출처 http://www.fashion-era.com/fashion_eras.htm
  7. Tokyo Fashion. 자료검색일 2005. 6. 11, 자료출처 http://ikjeld.com/features/fashion/frame_stub.html
  8. Fashion 자료검색일 2007. 9. 25 출처; http://encarta.msn.com/encyclopedia_761585452_4/Fashion.html
  9. 염혜정(1998). "비비안 웨스트우드의 작품세계와 미적 특성", 복식, 37(2), pp.71-83
  10. 문행숙(1998). "장 폴 골티에의 패션세계", 건국대학교 대학원 석사학위논문
  11. 은영자.김선혜(2002). "비비안 웨스트우드의 작품에 나타난 해체주의 패션", 계명대학교 과학논집, 28
  12. 최은진(2002), "장 폴 고티에의 작품이 현대 패션에 준 영향에 관한 연구-아방가르드와 표현주의 개념을 중심으로", 중앙대학교 석사학위논문
  13. 월간미술(편)(1989), 세계미술용어사전, 중앙일보사, p.341
  14. 월스린 타타르키비츠(1998), 예술개념의 역사, 김채현(역), 열화당, p.81
  15. 아드리안 마리노(1984), 아방가르드는 어떻게 정의되는가, 외국문학, p.48
  16. 피터 뷔르거, 전위예술의 새로운 이해, 최성만 역, 심설당, 1986, pp.209-210
  17. 성완경(1984), 아방가르드의 딜레마, 외국문학, p.222
  18. 정원일(1997), "아방가르드 담론에 관한 연구 -포스트모던시대의 네오아방가르드를 중심으로". 평택대학교 논문집. 9, p.277
  19. 장미숙.양숙희(1999), "현대 메이크업에 나타난 네오아방가르드 경향에 관한 연구", 복식문화연구, 7(3), p.416
  20. Caroline Evans & Minna Tornton(1989), Women & Fashion, New York: Quartet Book, pp.59-60
  21. 진휘연(2002), 아방가르드란 무엇인가, 민음사, p.15
  22. 경한주(1996). "현대복식에 적용된 해체주의적 표현방법". 홍익대학교 석사학위논문
  23. 김민자(1998). "20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구 1". 복식. 37(3), PP.103-118
  24. 김민자(1998) "20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구 2. 복식. 38(2), PP.369-392
  25. 김아진.도규희(1999). "해체주의 조형성에 따른 패션디자인의 연구". 경일대학교 논문집, PP.1623-1632
  26. 김주영(1995). "현대 복식에 나타난 해체주의". 숙명여자대학교 석사학위논문
  27. 김주현.권미정.이순자(1999). "현대 복식 디자인에 나타난 해체주의적 표현과 그 수용에 관한연구". 복식문화연구. 7(4), PP.80-94
  28. 이영재(1998). "패션에 나타난 페미니즘의 포스트모던 현상 연구". 동명정보대학교 생활과학연구논집. 18(1),PP.107-121
  29. 김혜정(2000). "해체주의 패션에 보여진 외형적 양식의 특성 연구". 디자인학연구, 13(3), PP.271-280
  30. 권혜숙(2007). "패션에 나타난 해체주의 모드와 특성". 패션비즈니스. 11(5).pp.110-123
  31. Xinxian Zhuo(2004). "Locke on Language", US-China Foreign Language, 2(4- serial No7), 자료검색일 2007.10.15., 자료출처http://www.linguist.org.cn/doc/uc200404/uc20040402.doc
  32. 조말희(1996), "현대 복식에 나타난 해체주의의 조형적 특성에 관한 연구", 성신여자대학교 석사학위논문, pp.10-11
  33. 이지윤(1994), "해체주의 공간의 구성원리 및 디자인 특성과 조형적 접근방법에 관한 연구", 이화여자대학교 석사학위논문, p.14
  34. 김아진.도규희(1999). "해체주의 조형성에 따른 패션디자인의 연구". 경일대학교 논문집, p.1628
  35. 김아진.도규희(1999). "해체주의 조형성에 따른 패션디자인의 연구". 경일대학교 논문집, p.1626
  36. 권혜숙(2007). "패션에 나타난 해체주의 모드와 특성". 패션비즈니스. 11(5). p.116
  37. Boje, David M.(2001). "Jacques Derrida", 자료 검색일 2007. 9. 27, 자료출처 http://business.nmsu.edu/~dboje/teaching/503/derrida_links.html
  38. Deconstruction(2007), Wikipedia, 자료검색일 2007 11. 5, 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/Deconstruction
  39. 김형효(1997). 데리다의 해체철학, 민음사, p.16
  40. 권혜숙(2007). "패션에 나타난 해체주의 모드와 특성". 패션비즈니스. 11(5). p.115
  41. Kawamura,Yuniwa, op.cit.,
  42. Siddiqui, Reema. "From Catwalk to Sidewalk -Postmodern Fashion", 자료검색일 2007 10. 11 자료출처, gcu.edu.pk/RaviPDF/From%20Catwalk%20to%20Sidewalk%20-%20Postmodern%20Fas hion.pdf
  43. 이영재(1998). "패션에 나타난 페미니즘의 포스트모던 현상 연구". 동명정보대학교 생활과학연구논집. 18(1), p.113
  44. 정은주(1995). "현대 복식 디자인의 해체주의 연구", 숙명여자대학교 석사학위논문, p.43
  45. 임주영(1995). "현대패션에 표현된 해체주의", 숙명여자대학교, 석사학위 논문. p.86
  46. McAdam, Anita. Fashion as identity in action: Skaters, Casuals, B-Boys and Fly-Girls, 자료검색일 2007,10.11, 자료출처 http://www.aber.ac.uk/~jmcwww/Identact/Papers/paper23.doc
  47. Stoykov, Lubomir(2006). "Fashion and sub culture", 자료검색일 2007.10. 11, 자료출처 http://www.bgfashion.net/news/fashion_and_subculture.php
  48. 정혜경.박연희(2001). 패션의 이해, 경남대학교출판부, pp.176-177
  49. 김아진.도규희(1999). "해체주의 조형성에 따른 패션디자인의 연구". 경일대학교 논문집, p.7
  50. Posthumanism, Wikipedia, the free encyclopedia 자료검색일 2007. 9. 5, 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/Posthumanism
  51. 임수정(2003), "포스트모던 페미니즘 패션의 여성 이미지에 관한 연구", 성균관대학교 석사학위논문, p.82
  52. Irwin, William(2004). "Against Intertextuality". Philosophy and Literature, 28(2), pp. 227-242. 자료검색일 2007, 9. 5, 자료출처 http://en.wikipedia.org/wiki/Intertextuality
  53. Intertextuality, Dictionary, MSN Encarta, 자료검색일 2007 10.17, 자료출처 http://encarta.msn. com/dictionary_1861739562/intertextuality.html
  54. 진경옥(2001), "패러디를 응용한 현대 패션디자인의 조형성", 경희대학교 박사학위논문, p.162
  55. "Costly Compensations: Postmodern Fashion, Politics, Identity". 자료검색일 2007.9.5,자료출처 http://faculty-staff.ou.edu/L/Vincent.B.Leitch-1/article3.html
  56. 정은주(1995). "현대 복식 디자인의 해체주의 연구", 숙명여자대학교 석사학위논문, p.44
  57. 김성복(1994), "패션디자인과 해체주의", 한성대학교 논문집, p.501
  58. Alexander McQueen - Ready-to-Wear-Runway Collection, 2000 SS/AW,2001 SS/AW, 2002 SS/AW, 2003 SS/AW, 2004 AW. 2005 SS/AW, 2006 SS/AW, 2007SS/AW. 자료검색일 2003,12.17, 2004,5.11. 2008 2.4. 자료출처 www.firstview.com/collection.php?p