A Study on grand Preference and the Actual Condition by Wedding Fashion Masterpiece Consumer's Lifestyle Group

라이프스타일 집단별 혼례용 패션명품 소비자의 브랜드 선호도 및 구매행동 연구

  • Park, Ok-Lyun (Dept. of Fashion Design & Merchandising, Kyung-Sung University) ;
  • Ryu, Mi-Ae (Dept. of Fashion Design & Merchandising, Kyung-Sung University)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

The study surveyed preference and Actual Condition of wedding fashion masterpiece brand by consumer's lifestyle group. First, it was found that the brand preference by wedding fashion masterpiece consumer was Bulgari in precious metal, Burberry in scarf, Louisvuitton in bag and Chanel in cosmetics. Second, as a study result of purchase status, wedding fashion masterpiece brand consumers, who enjoy shopping about 1 time a month, usually purchased the masterpiece in masterpiece hall of department store. Their total purchase amount for wedding was less than 5 million in most cases. Third, regarding purchase-experience brand by consumer's lifestyle group, in clothes, there was significant difference between 4 groups such as shopping unconcerned type, reasonable economic type, self-focused brand-oriented type and social achievement type. In bag, slight difference appeared in 4 groups. Fourth, as a study result of the brand preference by consumer's lifestyle group, there was somewhat significant difference between precious metal, clothes, scarf, bag and cosmetic variables. Fifth, as a study result of the difference of information source use by consumer's lifestyle group, it was found that social achievement type used most various sources such as commerce, store and personnel information. Sixth, as a study result of shopping trend by consumer's lifestyle group, social achievement group searched for pleasure, unique personality and ostentation. Shopping unconcerned type searched for necessary shopping with comfortable style without sparing time in shopping.

Keywords

References

  1. 류미애 . 박옥련(2007), "혼례용 패션명품 소비자의 라이프스타일과 쇼핑성향이 재구매의사에 미치는 영향", Journal of the Korean Data Analysis Society, 9(5), pp. 2451- 2464
  2. 류미애 . 박옥련(2008), "혼례용 패션명품 소비자의 라이프스타일과 정보원천 활용도가 재구매 의사에 미치는 영향", Journal of the Korean Data Analysis Society, 10(1)(B), pp. 475-487
  3. Ziccardi, D. P.(2001), "Demonstrating the values of luxury brands", Brandweek, 42(44)
  4. 박효경(2006), "소비자의 명품 태도, 소비자-명품 브랜드 관례, 명품 충성도에 관한 정성적 연구", 서울대학교 대학원 경영학석사학위논문, p. 5
  5. 김정희(2003), "중년 여성의 라이프스타일에 따른 외출복 구매행동 및 불만족", 경희대학교 대학원 가정학과 박사학위논문
  6. 정지연(2003), "여성소비자들의 해외유명브랜드 선호도와 구매행동 연구", 건국대학교대학원 석사학위논문
  7. 김병숙(2006), "명품의 쇼핑 요인과 소비자의 추구가치가 쇼핑 만족도에 미치는 영향에 관한 연구", 동의대학교 대학원 경영학과 박사학위논문
  8. 황선영(2002), "명품구매행동에 영향을 미치는 요인 연구", 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. pp.4
  9. 양지훈(2004), "부유층의 해외 명품 브랜드 구매에 관한 연구", 고려대학교 언론대학원 광고홍보학과 석사학위논문
  10. 김민주(2004), "패션명품구매행동에 영향을 미치는 변인 연구", 동아대학교 대학원 의상섬유학과 석사학위논문
  11. 이승미(2004), "대학생 소비자의 명품 브랜드 구매의도에 관한 연구 : 구매경험 유무를 중심으로", 중앙대학교 대학원 경영학과 석사학위논문
  12. 이혜은(2001), "여대생 소비자의 수입상품 선호도와 수입화장품 구매행동에 관한 연구", 건국대학교 대학원 가정학 석사학위논문
  13. 강은희(2000), "청소년 소비자의 수입상품 선호도에 관한 연구", 동국대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 홍병숙(2001), 패션상품과 소비자행동, 수학사, p.15. 재인용, Engel, J.F. . Blackwell, R.D.(1978), Consumer behavior, 4th (ed.), Hinscale, Illinois; The Dryden Press
  15. 이귀옥(2002), "우리나라 여성들의 위조 외국상품 선호도와 구매행동에 관한 연구 :캐주얼 의류와 잡화류를 중심으로", 한성대학교 예술대학원 석사학위논문
  16. 김태연(1995), "수입브랜드 정장의류 구매경험 유무에 따른 여성소비자의 구매행동 비교", 경희대학교 대학원 석사학위논문
  17. 이경아(1999), "고등학생의 수입캐주얼의류 태도에 따른 상표분별능력과 구매행동 연구", 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 양정하(2003), "패션제품의 명품 추구혜택, 상표충성, 유행선도력의 관계 연구", 건국대학교 대학원 석사학위논문