Designing OLAP Cube Structures for Market Basket Analysis

장바구니 분석용 OLAP 큐브 구조의 설계

  • 유한주 (숭실대학교 산업.정보시스템공학과) ;
  • 최인수 (숭실대학교 산업.정보시스템공학과)
  • Published : 2007.09.28

Abstract

Every purchase a customer makes builds patterns about how products are purchased together. The process of finding these patterns, called market basket analysis, is composed of two steps in the Microsoft Association Algorithm. The first step is to find frequent item-sets. The second step which requires much less time than the first step does is to generate association rules based on frequent item-sets. Even though the first step, finding frequent item-sets, is the core part of market basket analysis, when applied to Online Analytical Processing(OLAP) cubes it always raises several points such as longitudinal analysis becomes impossible and many unpractical transactions are built up. In this paper, a new OLAP cube structures designing method which makes longitudinal analysis be possible and also makes only real customers' purchase patterns be identified is proposed for market basket analysis.

고객이 제품을 구매할 때에는 항시 구매패턴이 생기기 마련인데, 이러한 구매패턴을 찾아 나가는 과정을 장바구니 분석이라 부른다. 장바구니 분석은 Microsoft Association Algorithm에서는 두 가지 단계로 구성되어 있는데, 첫 번째 단계는 빈발항목집합을 찾아내는 과정이고, 두 번째 단계는 첫 번째 단계에서 찾은 빈발항목집합을 근거로 하여 이들의 중요도를 비교하는 단순한 계산과정이다. 빈발항목집합을 찾아내는 첫 번째 단계는 장바구니 분석에 있어서 핵심부분임에도 불구하고, OLAP 큐브에 적용할 때에는 추적분석이 불가능해지거나 허구의 빈발항목집합이 생성되는 등 여러 문제가 발생하게 된다. 본 연구에서는 장바구니 분석에 있어서 추적분석을 가능하게 하고 실제의 빈발항목집합만을 생성시키는 새로운 OLAP 큐브 구조의 설계법을 제안하고 있다.

Keywords