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Relations on Market Orientation, Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty in Hotel Restaurant

호텔 레스토랑의 시장지향성과 서비스 품질, 고객만족, 고객 충성도간의 관계

  • 송성인 (청주대학교 경상대학 관광학부 호텔경영학)
  • Published : 2007.09.28

Abstract

This paper is investigate the relations on the market orientation, service quality, customer satisfaction and customer loyalty in hotel restaurant. The research findings support that there are significant factors of market orientation between customer satisfaction and customer loyalty in hotel restaurant. That is, if hotel restaurant employees perceive a hotel restaurant to have high market orientation, they will have greater service quality. The greater the customer satisfaction of the hotel restaurant employees, the greater customer loyalty. It implies that hotel restaurant should have a great interest in internal marketing.

본 연구는 기업의 시장 지향성 노력이 궁극적으로 고객만족과 더불어 고객의 충성도 향상을 가져오는가를 조사하고자 서울지역의 특급호텔의 레스토랑에 근무하는 임직원을 대상으로 하였다. 실증분석 결과를 하면 첫째, 시장 지향성이 높을수록 서비스 품질이 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 고객만족이 높을수록 고객 충성도는 높아지는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 이론적 공헌, 시사점, 한계점, 그리고 미래 연구방향을 제시하였다.

Keywords