Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 19 Issue 3
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- Pages.149-168
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- 2007
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- 1225-1488(pISSN)
An Analysis of the Home Economics Education Discipline Items in the Teacher Recruitment Examination for Secondary School
중등교사 신규임용 후보자 선정 경쟁시험 가정과 교과교육학 출제 문항 분석
- Kim, Sung-Sook (The Graduate School of Education, Ewha Womans University) ;
- Chae, Jung-Hyun (Home Economics Department of Korea National University of Education)
- Published : 2007.09.30
Abstract
The purpose of this study was to analyze the home economics education items in the teacher recruitment examination for secondary school. To achieve the purpose, all the home economics education items, which were carried out for seven times from the school year 2001 to the most recent year 2007, were compared and analyzed. The form of items was analyzed by frequency and rate. Behavioral domain of items was analyzed by content analysis. In this study, some recommendations were suggested for the quality of home economics education items through discussion of science education and society education items, which were abstracted from the school year 2001 to the most recent year 2007. The results of this study were as follows. First, the score ratio of home economics education items was fluid as 20-30% from the school year 2001 to 2004 but it fixed as 30-35% since the school year 2005. In subcategory of home economics education, curriculum items accounted for highest ratio(43%). In the next thing, items of teaching-learning method(35%), evaluation(19%) and philosophy(3%) related to home economics education were followed in order. Second, the form of home economics education items was coexistent form of single item and subordinate item from the school year 2001 to 2004. But it was changed into form of single item by 100% since the school year 2005. Third, regarding the content of home economics education items, most of the curriculum items were related to the content of the 7th National Curriculum. Teaching-learning method items were taken mostly from model of teaching-learning. Evaluation items were taken mostly from performance assessment. Philosophy items related to home economics education were taken only from Habermas's three systems of action on the school year 2005. Fourth, about behavioral domain of home economics education items, most of the curriculum items were level of 'simple knowledge or memory'. Therefore, it was suggested that behavioral domain of curriculum items had to be changed into 'complex knowledge or comprehension and application'. The behavioral domain of teaching-learning method items and education evaluation items was mostly 'complex knowledge or comprehension and application'. However, to bettering the items it was suggested that the behavioral domain of them has to be changed 'comprehension' into more 'application'. Fifth, regarding the coverage of home economics education items, curriculum items were limited only superficial content of the 7th National Curriculum. Therefore, it was suggested that coverage of curriculum items had to be extended to theoretical content, which was philosophical background and various principles of curriculum. It was suggested that coverage of teaching-learning method items had to be extended to the content including various teaching-learning theories and the practical reasoning home economics instruction proved effective as home economics instruction recently. Evaluation items were taken mostly from performance assessment. Therefore, it was suggested that coverage of evaluation items had to be extended to analysis of evaluation result, item validity and reliability, and evaluator's philosophical perspective.
본 연구의 목적은 가정과 임용시험 문항 중에서 교과교육학 문항수준 즉, 문항의 출제비율, 문항형태, 문항의 행동영역, 내용의 포괄성의 분석을 통해 가정교과교육학 문항의 문제점을 파악하고 개선방안을 도출하는 데 있다. 이를 위하여 2001-2007 학년도까지의 가정과 임용시험 문항 중에서 교과교육학 문항을 대상으로 문항의 출제비율, 문항형태는 빈도와 비율을 통해, 문항의 행동영역, 내용의 포괄성은 내용분석방법을 통하여 분석하였다. 또한 가정교과교육학 문항의 개선방안을 제안하기 위하여 2001-2007 학년도까지의 과학군, 사회군 교과교육학 문항 중에서 사례문항을 추출하여 논의하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 가정교과교육학 문항의 출제비율은 2001-2004학년도까지 20-30%로 유동적이었으나 2005학년도 이후 30%로 고정적인 비율을 보였으며 가정교과교육학 각 하위영역의 출제비율은 교육과정(43%), 교수학습법(35%), 교육평가(19%), 교육철학(3%) 순이었다. 둘째, 가정교과교육학 문항형태는 2001-2004학년도까지 단독문항의 형태와 소문항을 포함한 형태의 문항이 양립하였으나 2005-2007학년도 문항형태는 100% 단독문항의 형태로 변화되었다. 셋째, 가정교과교육학 하위영역 문항의 출제내용을 살펴보면 다음과 같다. 교육과정 출제내용은 제7차 교육과정 해설서의 내용이 대부분이었고 교수학습법 출제내용은 특정 교수학습모형에 관한 내용이 주를 이뤘다 교육평가에 관한 문항의 출제내용은 수행평가에 관련된 내용이 주로 출제되었다. 마지막으로 가정과교육철학에 관한 문항은 2005학년도에 가정과 사명에 나타난 하버마스의 세 행동체계에 관한 내용이 유일하게 출제되었다. 넷째, 가정교과교육학 문항의 행동영역을 살펴보면 다음과 같다. 가정과교육과정 문항의 행동영역은 대다수의 문항이 '단순지식 또는 기억' 수준에 머물러 있어 구체적인 개선방안으로 교육과정의 내용을 조망하는 시각으로 이해하여 실제적 인 교육현장에서의 적용능력을 평가할 수 있는 '복합지식 또는 이해와 적용'의 행동영역을 제안하였다. 가정과교수학습법 문항의 행동영역은 대체로 '복합지식 또는 이해와 적용'으로 나타났으나 좀 더 발전적인 문항의 개선방안으로 특정 교수 학습법에 대한 개념과 원리의 이해만을 요하는 문항의 행동영역에서 좀 더 실제적인 수업상황에서 교수학습이론을 폭넓게 적용하는 '적용' 능력을 좀 더 요하는 문항의 행동영역을 제안하였다. 가정과교육평가 문항의 행동영역 역시 대체로 '복합지식 또는 이해와 적용'을 요하는 문항의 행동영역이라고 볼 수 있으나 좀 더 발전적인 문항으로의 개선방안으로 이론적인 내용의 '이해'만으로 해결할 수 있는 문항의 행동영역에서 가정과의 실제 수행평가 상황에 맞는 평가도구를 찾아 제작하고 활용할 수 있는 '적용' 능력을 요하는 문항의 행동영역을 제안하였다. 다섯째, 가정교과교육학 문항내용의 포괄성을 살펴보면 다음과 같다. 가정과교육과정 문항내용은 제7차 교육과정 문서상에 표면적으로 제시된 내용에 한정되어 있어 구체적인 개선방안으로 교육과정의 철학적 이론적 배경, 다양한 교육과정 원리를 활용하는 문항내용 등과 같이 좀 더 이론적이고 원론적인 내용으로의 확대를 제안하였다. 가정과교수학습법 문항내용은 특정 교수학습모형에 관련된 지식을 묻는 내용으로 주로 출제되었다. 이에 구체적인 개선방안으로 특정 교수학습모형의 이론적 토대가 되고 전체적인 교수설계를 하기 위한 기본 바탕이 될 수 있는 교수학습이론에 관한 내용, 또한 현재가정과교육에 있어서 유용한 교수학습법이라고 입증되고 있는 실천적 추론 가정과 수업에 관한 내용으로의 확대를 제안하였다. 가정과교육평가 문항의 출제는 대다수의 문항이 수행평가에 관한 문항내용으로 출제되었다. 이에 구체적인 개선방안으로 문항의 변별도 여부의 판단, 평가문항의 내용 타당도 분석, 평가결과를 해석하는 능력, 평가자의 철학적 관점과 같은 내용으로의 확대를 제안하였다.
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