DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of Mobile-based User Inferface Framework for Virtual Environments

가상환경에서의 인터랙션을 위한 모바일 시스템용 인터페이스 프레임워크 개발

  • 김석환 (상명대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 조용주 (상명대학교 디지털미디어학부)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

Virtual environment is an interactive multimedia space that allows users to experience realistic sensory feedbacks and interactions as they do in real world. There have been some work on the development of two-dimensional user interface for supporting interactions in a virtual environment. However, most of them were designed for specific virtual environments and hence could not be easily deployed to other virtual worlds. To address this problem, some frameworks were developed for building two-dimensional user interfaces for virtual environment, but they had limitations in usability or flexibility. In this paper, we present the HIVE framework, which is designed to help ease the development of two-dimensional user interface for the virtual environment while satisfying the requirements of both usability and flexibility. The HIVE framework utilizes XML and scripting capability, dynamic module loading, XML and script language for usability. It provides module reading, configuration, and event processing mechanism for flexibility. This paper first explains the HIVE framework and describes the applications developed for some virtual environments followed by discussing the future research directions.

가상환경이란 사용자들에게 실감나는 감각적 체험과 인터랙션을 제공하여 마치 실제 공간에 있는 것 같은 느낌을 주는 멀티미디어 환경을 일컫는다. 이런 가상환경에 일반 사용자들에게 친숙한 2차원 인터페이스를 활용하여 사용자 인터랙션을 쉽게 도와주는 연구가 많았는데, 주로 특정 가상환경에서만 사용할 수 있고 일반적으로 적용하기 어려운 문제가 있었다. 이런 점을 개선하기 위해 가상환경을 위한 2차원 사용자 인터페이스 저작 프레임워크 개발 시도가 있었으나 사용성이나 유연성이 부족했다. 본 연구에서는 XML과 스크립트 언어를 활용하고 동적으로 모듈을 적재하고 설정하는 기능과 이벤트 처리 메커니즘을 제공하여 사용성과 유연성을 지원하는 새로운 가상현실 인터페이스 제작 툴킷인 HIVE 프레임워크를 만들었다. 본 논문에서는 먼저 HIVE프레임워크에 대해 설명하고, HIVE를 이용하여 다양한 인터페이스를 개발한 예를 보여주며, 향후 연구방향에 대해 논한다.

Keywords

References

  1. P. Frederick Jr, 'What's Real About Virtual Reality?,' IEEE Computer Graphics & Application, Nov / Dec, 16, 1999
  2. D. Bowman, E. Kruijff, J. LaViola, I. Popoyrev, '3D User Interfaces: Theory and Practice,' Addison-Wesley Professional, pp. 139-182, 2004
  3. M. Folgheraiter, G, Gini, D. Vercesi, 'A Glove Interface with Tactile feeling display for Humanoid Robotics and Virtual Reality system,' Proc. International Conference ICINCO 2005, pp. 13-17, 2005
  4. 조용주, 박경신,'가상필드에서 초등학생들의 과학점 탐구를 도와주는 멀티미디어 보조도구,' 한국정보처리학회 논문지 B, pp. 143-150, 2005년 4월 https://doi.org/10.3745/KIPSTB.2005.12B.2.143
  5. G. Wetzstein, P. Stephenson, 'Towards a Workflow and Interaction Framework for Virtual Aquaria.' VR for Public Consumption, IEEE VR Workshop, 2004
  6. K. Park, J. Leigh, B. Carter, J Brody, J. Sosnosok, 'Distance Learning Classroom Using Virtual Harlem. Proceedings of Seventh International Conference on Virtual System and Multimedia, pp. 489-498, 2001 https://doi.org/10.1109/VSMM.2001.969704
  7. 김석환, 정다영, 조용주, '가상환경에서의 사용자 인터랙션 지원을 위한 가상 계측 단말기 스크립팅 툴킷,' 제 23회 한국정보처리학회 춘계학술발표대회 논문집 제 12권 1호, pp. 155-158, 2005
  8. P. Harting, A. Bierbaum, C. Cruz-Neira, 'Virtual reality interfaces using Tweek,' Intemation Conference on Computer Graphics and Interactive Technique, pp. 278-278, 2002 https://doi.org/10.1145/1242073.1242291
  9. P. Guimaraes, B. Gnecco, K. Zuffo, 'Graphical interaction devices for distributed virtual reality system,' Proceedings of ACM SIGGRAPH international conference on Virtual Reality continuum and its application in industry, pp. 363-367, 2004 https://doi.org/10.1145/1044588.1044668
  10. M. Wloka, E. Greenfield, 'The Virtual Tricorder: A Unified Interface for Virtual Reality.' Proceedings of the ACM Symposium on UIST, pp. 39-40, 1995
  11. R. Ierusalimschy, 'Programming in Lua,' Lua.Org, 2005
  12. Y. Cho, K. Park, S. Park, H. Moon, 'Designing Virtual Reality Reconstruction of the Koguryo Mural,' CDVE 2005. LNCS, vol. 3675, Springer, Heidelberg, pp. 194-201, 2005 https://doi.org/10.1007/11555223_21
  13. K. Park, H. Cho, J. Lim, Y. Cho, S. Kang, S. Park, 'Learning Cooperation Skills in a Tangible Moyangsung,' HCII, Lecture Notes in Computer Science 4563, pp. 689-698, 2007 https://doi.org/10.1007/978-3-540-73335-5_75