References
- 철도총연보고(2001.4), '윤중, 횡압추정식에 의한 탈선에 대한 안전성평가', Vol.15, No.4, pp.2-7
- 철도총연보고(2004.8), '급곡선 저속주행시의 타고오름 탈선에 대한 안전성평가수법', Vol.18, No.8. pp.1-9
- 서울도시철도공사(1995), '서울특별시지하철5호선 전차 정비 지침서'
Technical requirements associated with derailment to ensure running safety of train are discussed. By using estimated derailment coefficient ratio, interaction of various parameters such as operation velocity, curve radius, cant, track irregularity, suspension stiffness and static wheel load ratio are analyzed to enhance derailment safety. Sensitivity analysis in terms of pattern and passage speed of curve is performed by using rolling stock and track conditions associated with SMRT Line No. 5.
열차주행 안전성을 확보하기 위한 기술적 요건을 도출하기 위하여 탈선관련 매개변수들을 분석한다. 윤중횡압 추정식을 이용하여 탈선안전도 향상에 기여하는 매개변수들간의 상호작용을 분석한다. 특히, 도시철도 5호선 전동차의 차량조건 및 선로조건을 이용하여, 추정탈선계수의 영향을 곡선부 형상과 통과속도에 따른 민감도 해석을 수행한다.