The Effects of Service Factors of Electronic Catalogue Systems on User Satisfaction

전자카탈로그 시스템의 서비스 요인이 사용자만족에 미치는 영향

  • 고일상 (전남대학교 경영대학 경영학부) ;
  • 최수정 (연세대학교 경영연구소) ;
  • 김정희 (전남대학교 경영연구소)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

Due to an increase of the importance of E-catalogue on electronic commerce, E-catalogue systems have been prevailing for their production and efficient management around Web environment. In this study, we categorize service factors off-catalogue systems into three aspects contents-providing, user participation, and system management, and we measure their impacts on user satisfaction. The results of the study show that richness, design, trust, interaction, function of transaction management, system extensibility, system stability, and security have been found out to be significant factors to affect user satisfaction.

전자상거래환경에서 공급자와 구매자를 연결시켜 주는 핵심적인 수단이 되고 있는 전자카탈로그의 중요성이 증가하면서, 전자카탈로그의 제작과 이의 효율적인 관리를 전문적으로 지원해 주는 전자카탈로그 시스템이 상용화되고 있다. 이 연구에서는 전자카탈로그 시스템이 지녀야할 서비스 특성들을 컨텐츠 제공측면, 사용자 참여 측면, 시스템 관리 측면으로 나누고 이들이 사용자만족에 미치는 영향을 측정하고 검증하여 보았다. 전자카탈로그 시스템을 이용하는 사용자의 관점에서 제시한 컨텐츠 제공 차원(게시정보 풍부성, 디자인 요소, 신뢰성), 사용자 참여 차원(상호작용성, 거래관리기능), 시스템 관리 차원(시스템 확장성, 안정성, 정보 보안성)의 요인들이 사용자만족에 영향을 주고 있음을 확인하였다. 연구의 결과로 디자인 요소, 신뢰성, 게시정보의 풍부성, 상호작용성, 시스템 안정성 등이 사용자만족에 큰 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords