The Study of Consciousness for Environmental Problems of University Student's

대학생들의 환경문제 의식에 관한조사

  • Park, Ki-Hark (Dept. of Environmental Health, Korea National Open University) ;
  • Lee, Jong-Hyun (Dept. of Food & Nutrition, DongNam Health College)
  • 박기학 (한국방송통신대학교 환경보건학과) ;
  • 이종현 (동남보건대학 식품영양학과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the consciousness and behavior for environmental problems of university student and the necessity of schooling for environmental education. In order to achieve this purpose, a method of questionnaire was administered to total 1012 students selected from 5 universities in Suwon Si etc.. The results in questionnaire were as follows. Most students responded that living environmental education in middle and high school was helpful(70.4%) in practical living. And the most serious problem of living environmental pollution was water pollution(53.6%), air pollution(19.8%), waste material pollution(15.8%), food additives(7.9%), genetic modified organism(3.0%), respectively. And students obtained most knowledge of living environmental problems in internet(87.0%). Also most students responded that the main source and cause of water pollution and air pollution was industrial waste 63.4%, vehicles 61.5%, respectively. And level of environmental behaviors and consciousness of students distributed by major was science & engineering 2.13/4, etc. 2.08/4, art & athletics 1.6/4, liberal art 1.53/4, respectively. And also most respondents have recognition the necessity of schooling for environmental education.

Keywords

References

  1. 이두곤, 환경학과 환경교육의 관계, 한국환경교육학회 발표논문집, 105-108, 2005
  2. 이두곤, 탐구중심 환경교육의 개념과 의미, 한국환경교육학회 발표논문집, 102-110, 2006
  3. 교인적자원부, 중학교 교육과정 해설(I) -총론, 특별활동- , 1999
  4. 환경부, 2004년도 환경과목 선택현황분석결과 자료, 환경부, 2004
  5. 손현아, 정미경, 민병미, 최돈형, 정완호, 환경교육교재의 적합성 분석, 환경교육 18(1), 82-96,2005
  6. 신현덕, 대학의 환경교육(환경교양과목을 중심으로), 한국환경교육학회 발표논문집,95-100, 2005
  7. 허홍욱, 문두호, 허만규, 부산시내 대학생들의 환경문제 의식에 관한 연구( I )-환경교육을 받은 경험 및 지식을 중심으로, 한국과학교육연구보, 22(12), 61-82, 1995
  8. 양재식, 남상준, 환경교육 교재 적합성분석 , 환경교육16(2), 77-85, 2003
  9. 홍임순, 한국과 독일 학생들의 환경의식 비교연구, 환경교육, 5, 57-61, 1993
  10. 신양수, 환경교육효과에 관한조사(환경 교육 시범 초.중학교를 중심으로), 한국환경교육학회 발표논문집,34-46, 2000
  11. 주형선,김종욱, 대학생환경동아리활동의 교육적 미(한 대학생의 동아리 활동경 험을 사례로), 한국환경교육학회 발표논문집, 92-95, 2005
  12. 곽태성,이두곤, 물부족문제와 관련된 환경교육 발전방향에 한 연구, 한국환경교육학회 발표논문집,128-137, 2005
  13. 박기학, 환경의 역습,beyond tomorrow, 녹문당, 2007
  14. 이선경, 국제환경교육협력을 통한 한국환경교육 활성화 방안, 한국환경교육학회 발표논문집, 156-159, 2006
  15. 우형택, 문연화, 환경교양교육이 대학생의 환경태도에 미치는 효과, 한국환경과학회, 봄 학술발표대회, 261-265, 2000
  16. 김대희, 대학생의 자연경험과 환경태도에 관한 연구, 한국농촌지도학회, 9(1), 75-86, 2002
  17. 김진동, 대학생의 환경관과 환경행동, 한국관광학회, 28(4), 357-375.2005
  18. 이징영, 환경문제에 대한 대학생의 의식 및 태도, 한국환경관리학회, 4(1), 14-30, 1998
  19. 임현술, 정해관, 일개 대학교 신입생의 환경의식에 관한 조사, 대보건협회, 23(1), 146-162, 1997
  20. 김인숙, 대학생의 환경친화적 소비자 행동과 환경의식적 시민행동 성향, 한국생활과학회, 11(3), 249-262, 2002
  21. 허만규, 이송진, 허홍욱, 대학생들의 환경 문제 의식에 관한 연구, 한국환경과학회지, 12(3), 237-246, 2003