A Study on After-School Learning Activities and Students' Academic Achievement of Mathematics in Middle School

중학생의 방과후 수학교과 학습활동과 학업성취도에 관한 연구

  • Published : 2007.09.30

Abstract

This study set out to analyze the learning types that most students were engaged in after school, to review the efficiency of private education through academic institutions or tutoring, and to examine the directions in the after-school learning in math under the current system. It also aimed to analyze the impacts of those after-school learning activities on school classes and to suggest some plans to help public education get back on the track. In the study the after-school learning activities in the math subject were categorized into taking classes at academic institutions, tutoring, and autonomous learning. The grades of the subject students were compared and analyzed for three semesters to find the directions right for the school classes.

본 연구는 방과 후 활동의 현황과 문제점을 조망하고 대다수의 학생들이 수학교과의 방과 후에 실시하고 있는 학습유형에 대한 분석과 함께 학원수강 및 사설 과외와 같은 사교육의 효율성을 조사하였다. 그리고 현재의 교육체제 속에서 수학교과에서 이루어지는 방과후 학습의 방향과 방과후 학습활동이 학교 수업에 미치는 영향을 분석하였다. 마지막으로 이 연구를 토대로 공교육이 보다 정상화 될 수 있는 방안을 제안하고자 한다. 실제적으로 본 연구에서는 중학교 수학교과를 중심으로 방과 후 학습활동의 유형을 크게 학원수강, 과외, 자율학습으로 분류하고, 학생들의 3학기동안의 학업성적을 비교 분석하여 학교 수업의 방향을 모색하고자 연구하였다.

Keywords