DOI QR코드

DOI QR Code

The Integrated Mechanism based on Object between Virtual Prototyping and Physical prototyping

객체 기반의 임베디드 실물 및 가상 프로토타입 통합 기법

  • 김종일 (선문대학교 컴퓨터정보학과) ;
  • 이정배 (선문대학교 컴퓨터정보학과) ;
  • 양재수 (경기도 도지사 정보화보좌관) ;
  • 이영란 (선문대학교 IT 교육원) ;
  • 정영진 (선문대학교 컴퓨터정보학과) ;
  • 한강우 (선문대학교 컴퓨터정보학과) ;
  • 강신관 (선문대학교 컴퓨터정보학과) ;
  • 김대응 (선문대학교 컴퓨터정보학과)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

In the virtual prototyping environment, we can simulate details of a target model using many components and libraries provided in advance on a computer. The real prototyping environment provides the test simulation environment as a real product, but we can't do a detailed simulation of a real product in the virtual prototyping environment, and we can't do various simulations in the real prototyping environment. So, we made a integrated prototyping environment for linkage of the two types of prototyping environments. Also, in this paper, we developed the integrated prototyping environment based on objects. By this kind of embedded system development environment, we can have the advantages as reuse, flexibility, scalability, and more convenient of product making.

가상 프로토타이핑 환경에서는 다양한 컴포넌트와 라이브러리를 제공함으로써 정밀한 단위까지의 목표 모델의 시뮬레이션이 가능하다. 그리고 실물 프로토타이핑 환경에서는 목표 모델의 임베디드 구동 환경에 가까운 시뮬레이션 환경을 제공한다. 하지만, 가상 프로토타이핑 환경에서는 실제 목표 모델의 구동 환경 요소까지의 시뮬레이션이 어렵고, 실물 프로토타이핑 환경에서는 다양하고 정밀한 제품까지의 시뮬레이션이 어려운 실정이다. 이런 가상과 실물 프로토타이핑 환경의 단점을 보완하기 위한 통합 프로토타이핑 시스템을 위한 연동 기법이 개발되었으며, 본 논문에서는 기존의 실물/가상 프로토타이핑 연동 기법을 개선해서 객체 기반의 임베디드 시스템 통합 프로토타이핑 개발 환경을 구축하였다. 이러한 새로운 임베디드 시스템 개발 환경을 구축함으로써, 재사용성, 유연성, 확장성 그리고 편리성을 가질 수 있다.

Keywords

References

  1. 강순주, 이정배, 박종진, '리눅스 기반 임베디드 시스템', 대명사, 2004
  2. 정기훈, 채화영, 김정길, 이재선, 강순주 '실물트로토타이핑 기법을 적용한 임베디드 실시간 시스템 소프트웨어 방법론', 전자공학회지, 제31권11호, 2004.11
  3. 원종혁, 한상용, '사용자 인터페이스 향상을 위한 3차원 VP 시뮬레이터 설계', HCI2000 학술발표대회 논문집, pp.417-422, 2000
  4. Brown, T.(IDEO), Computer Human Interaction 2004 Closing Plenary Speech
  5. Lawson, B. How Designers Think. Architectural Press, 1997
  6. (주)파이털이펙트, 'RapidPlus 교재', 2005
  7. 윤성우, 'TCP/IP 소켓 프로그래밍 ', 프리렉 2003
  8. http://www.lego.com
  9. http://mindstorms.lego.com
  10. http://www.e-sim.com

Cited by

  1. Design and Implementation for Cross Development Environment based on Virtual Prototyping Development Tools vol.9, pp.5, 2009, https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.040