DOI QR코드

DOI QR Code

The BRQ(Brand Relation Quality) Construct Perceived by Fashion Product Consumers (Part 2)

패션상품 소비자가 인식하는 상표관계본질(BRQ: Brand Relationship Quality) 규명 (제2보)

  • Chae, Jin-Mie (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University) ;
  • Rhee, Eun-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • 채진미 (서울대학교 생활과학대학 의류학과) ;
  • 이은영 (서울대학교 생활과학대학 의류학과)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

The objective of this research is to validate the BRQ(Brand Relationship Quality) Construct perceived by fashion product consumers. In order to establish and verify the BRQ scale, qualitative survey and quantitative survey were conducted together. 1592 copies of questionnaire were distributed to women in their 20s to 40s living in Seoul and other metropolitan areas from Dec. 26, 2005 to Jan. 8, 2006, and 723 copies of them were used for statistical data. Samplel(n=482)was used for empirical analysis, and sample2(n=241) was used for cross validity test. The data was analyzed using Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, and Pearson's Correlation Analysis. BRQ emerged from exploratory factor analysis as the hierarchical construct composed of six facets including 'self-connective attachment', 'symbol/mystery', 'trust', 'nostalgia', 'intimacy', and 'knowledge'. As the fit of this structural model was not good as a result of Confirmatory Factor Analysis, it was revised to have better fitting. Finally, empirical survey results indicate the hierarchical construct consisting of eight distinct BRQ facets including 'love/commitment', 'self-connection', 'symbol', 'mystery', 'trust', 'nostalgia', 'intimacy', and 'knowledge' as best representing the final 39item BRQ Scale. Reliability, construct validity, and cross validity of the construct were verified.

Keywords

References

  1. 고베,마크 (2001). 감성디자안 감정브랜딩. 이상민 옮김(2002) 서울: 김앤김북스
  2. 구자룡. (2003). 소비자-브랜드 관계 유형별 브랜드 인지, 지각된 품질 및 브랜드 이미지가 브랜드 태도 및 브랜드 로열티에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구. 상명대학교 대학원박사학위논문
  3. 김계수. (2004). AMOS 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미
  4. 김양하. (2005). 상징소비의 문화,사회적 의미 분석. 중앙대 학교 대학원 석사학위 논문
  5. 김유경,허웅. (2003). 소비자와 브랜드 관계의 질적 요인 (BRQ)에 관한 연구: 제품 및 커뮤니케이션 요인을 중심으로. 한국언론학보,47(4),190-219
  6. 김재은. (2000). 소비자와 브랜드 관계자 브핸드 확장 평'가에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위 논문
  7. 김재일,이지은. (2002). 소비자와 상표간의 관계에 대한 연구. 경영논집,36(1) 25-63
  8. 김지연 (2003). 소비자-브랜드 관체에 관한 연구: 식품 브랜드 관계의 유형과 질을 중심으로. 서강대학교 영상대학원 석사학위논문
  9. 노형진. (2003). SPSSIAMOS에 의한 사회조사분석-범주형 데이터분석 및 공분산 구조분석-. 서울: 형설출판사
  10. 로버츠,케빈. (2004). 브랜드의 미래-러브마크. 양준회 옮김 (2005). 서울: 서돌
  11. 박배진. (2005). 소비가치와 소비자-유명 브랜드 관계 연구; 한일 소비자의 비교를 중심으로. 건국대학교 대학원 박사학위논문
  12. 박성연. (2002). 소비자-브랜드 관계의 질적 차원 측정을 위 한 척도 개발에 관한 연구. 경영논총, 20(2),57-70
  13. 이옥희. (1997). 물질주의와 준거집단 및 사화계층이 의복의 상징적 소비에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  14. 이윤원. (2004). 소비자와 브랜드 관계의 질 측정을 위한 척도개발. 연세대학교 대학원 석사학위 논문
  15. 조재영. (1999). 소비자와 스포츠용품 브랜드의 관계에 대한 연구. 광고연구, 45,73-103
  16. 조희라. (2000). 소비자와 영캐쥬얼의 의류 상표관계 연구. 숙명 여자대학교 대학원 박사학위 논문
  17. 한은경,유재하 .(2003). 브랜드 자산평가를 위한 감성 및 관계 척도 개발에 관한 연구. 광고학연구,14(4),37-66
  18. Bentler, P. M. & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structure. Psychological Bulletin, 88, 588-606 https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
  19. Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. NJ: Lawrence Erlbaurn Associates Publishers
  20. Fletcher, G J. O., Simpson, J. A., & Thomas, G. (2000). The measurement of perceived relationship quality component. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 304-354
  21. Fournier, S. (1994). A consumer-brand relationship framework for strategic brand management. Unpublished doctoral dissertation, University of Florida, Florida
  22. Gundlach, G. T., Rvi, S. A., & John, T. M. (1995). The structure of commitment in exchange. Journal of Marketing, 59(1),78-92 https://doi.org/10.2307/1252016
  23. Hess. J, S. (1998). A multidimensional conceptualization of consumer brand relationship: the differential impact of relationship dimensions on evaluative relationship outcomes. Unpublished doctoral dissertation, University of Colorado, Colorado
  24. Kleine, S. S., Robert, E. K., & Chris, T. A. (1995). How is a possession 'Me' or 'Not Me'? Characterizing types and an antecedent of material possession attachment. Journal of Consumer Research, 22(December), 327-343 https://doi.org/10.1086/209454
  25. Nunnally, J. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). NY: McGraw-Hill
  26. Robert, K., Sajeer, V., & Rod, B. (2003). Measuring the quality of relationship in consumer services: An empirical study. European Journal of Marketing, 37(112), 169-196 https://doi.org/10.1108/03090560310454037

Cited by

  1. Influence of Perceived Similarity on Fashion Brand Extension -Exploring the Moderating Effect of Brand Relationship Quality- vol.35, pp.7, 2011, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.7.721