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Package Modeling Change in Age of Feeling -Based on Solid Chocolate Package Structure by -√3 Proportion-

Feeling 시대의 Package 조형 변화 -√3 비례에 의한 판 초콜릿 Package 구조를 중심으로-

  • 권일현 (한국폴리텍I 서울정수대학 디자인계열) ;
  • 남용현 (강원대학교 디자인학과)
  • Published : 2007.08.28

Abstract

As present generation live in the age of feeling after been through age of need or age of want, we analyzed Signification based on consumer psychology, sociocultural variation. Based on above, we first built basic modeling from a regular triangle by $\sqrt{3}$ proportion and then approached to substantial modeling of products that enable us to distribute and sell. Furthermore, we built recycle modeling which enables us to create a variety of forms with joy after using products. This means a lot to us in terms of package modeling creation from sans code. Besides, we studied on not only materialistic or functional value of package modeling, but also appropriate semiotics that enable psychological and sociocultural function of package modeling to respond to consumer identity.

Need 나 want 시대를 지난 지금의 시대적 상황을 Feeling 시대라고 용어를 정리 하면서, 소비자 심리와 행동, 사회 문화적 변용을 근거로 한 의미 작용을 분석하였다. 이를 근거로 하여 $\sqrt{3}$비례를 기준으로 한 정삼각형의 기본조형을 얻어 유통, 판매, 할 수 있는 상품의 실질적 조형에 접근하였고, 상품 사용 후 여러 가지 형태로 다변화 할 수 있는 유희성과 재활용적 조형을 구축하였다. 이는 탈 코드화된 패키지조형의 창조라는 점에 큰 의미를 갖는다. 또 패키지 조형의 물리적, 기능적 가치뿐만 아니라 심리적 사회문화적 해석의 기능과 소비자의 정체성이 교감될 수 있도록 적절한 조형적 기호(semiotics)가 연구되어졌다.

Keywords