Internet Marketing Channel of Airline and Strategies of Travel Agency : Intertype Competition and Re-intermediation

인터넷 유통경로 형성에 따른 기존 경로구성원의 대응전략: 항공권 유통경로에서 여행사의 관점을 중심으로

  • Published : 2007.07.31

Abstract

The rapid spread of Internet has significant effects on changes in the distribution channel. The direct transaction between manufacturer and consumer could create the threats of dis-intermediation to existing channel members as middlemen. Air-ticket market also has changed in Internet marketing channel era. This study is mainly concerned with understanding the reaction of travel agency to Internet marketing channel. The objectives of this study is to propose and test the model that the perceived threats of dis-intermediation affect the reactions of travel agency: increasing channel competence, decreasing concentration, and deriving diversification. The model basically adopted the arguments of intertype competition, considering the arguments of re- intermediation in order to explain the reaction of using Internet. The result of survey from 158 travel agencies supported most of hypotheses. All the hypotheses are accepted except the relationship between threats of dis-intermediation and increasing channel competence.

본 연구는 인터넷 경로 도입으로 인한 경로배제위협이 여행사의 대응에 어떠한 영향을 미치는 가를 검토하기 위하여 진행되었다. 우선 여행사가 취할 수 있는 대응방안을 경로역량의 강화, 거래분산화 경향, 그리고 사업영역변경 의도로 구분하였다. 그리고 전통적인 경로상의 대응과 인터넷을 활용한 대응이라는 측면을 추가하여 가설을 도출하였다. 주된 논의는 경로유형 간 경쟁에 근거를 두었으며, 재중간상화의 논의를 추가하여 인터넷을 활용한 대응에 대한 논의를 제시하였다. 결과에서 전통적인 판매역량 강화는 여행사의 경로배제위협의 인식에 영향을 받지 않는 것으로 나타났으며, 나머지의 가설들은 기대와 같이 지지되었다.

Keywords