가젯을 이용한 교통정보 제공기법 기초연구

Preliminary Study on Traffic Information Broadcasting Using a Gadget Framework

  • 임관수 (한성대학교 정보시스템공학과) ;
  • 남두희 (한성대학교 정보시스템공학과)
  • 발행 : 2007.08.31

초록

1990년대 초 교통혼잡 비용 및 교통사고로 인한 사회적 비용이 갈수록 증가하게 되었다. 이에 대한 해결 방안으로써 물리적인 도로 및 철도 등 기간시설물의 증가와 논리적인 운영방안의 효율화 두 가지 방법이 제시되었다. 이 중 기간시설물의 증가에는 한계가 있을 뿐만 아니라 많은 비용이 소모되므로 논리적 해결 방안으로서 ITS 도입이 대두되었다. ITS 도입 이후 현재까지 많은 연구와 시범 사업 등으로 인하여 정보의 수집가공 분야는 세계 선진국 대열에 올라섰으나 제공분야에 있어서는 아직 미흡한 실정이다. 제공분야는 수집가공 분야와는 달리 인적, 물적 비용이 상대적으로 적게 소요되며 정보통신 분야의 아이디어를 통해 기본정보 및 부가정보를 얼마든지 활용할 수 있다. 이에 현재 인터넷 환경 변화(웹2.0) 및 기술 발달에 따라 마이크로소프트 윈도우즈 환경(윈도우 비스타)에서 제공되는 사이드바 가젯(gadget)을 활용하고자 하였다. 기본교통정보를 사용자의 편의성에 맞추어 제공하는 기초방안으로 RSS(Really Simple Syndication)방식을 이용하여 교통정보 활성화를 도모하고자 방안을 제시하였다. 이러한 가젯을 제공하기 위해 우선 교통정보를 제공해주는 각 기관별 또는 민간업체 현황을 분석하였으며, 각 사이트의 특성을 파악하고 현재 제공 가능한 정보와 향후 정보 제공시 고려해야 될 사항을 제시하였다.

Social cost has been increased by traffic accident and congestion since early 1990s. The construction of roadways and railways has been suggested as countermeasures. However, ITS has finally introduced as a logical solution because the expenses of infrastructures are costly. The data collection field has developed through numerous researches and pilot projects. However the information provision field does need a lot of study. The traffic information broadcasting whether simple traffic information or the value-added information has been available via radio, television and internet which does not require tremendous investment compared with data collection stage. Therefore, this study reviews the suitability of the gadget service usually offered by window vista users which is the result of the development of technology and the changes of internet environment. It also suggests to using the RSS(Really Simple Syndication) manner as a basic method to provide the traffic information based on the needs of user in order to enhance the usability of traffic information. For this, this study analyzes the current methods and techniques of traffic information service which is widely available by local governments and companies and suggest possible changes and methods in order to provide Gadget-based service to the public.

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