Link Travel Time Estimation and Evaluation of Applicability to Traffic Information Collection Based RFID Probe Data

RFID 기반의 통행시간 추정 기법 개발 및 교통정보수집 적용가능성 평가

  • 심상우 (아주대학교 건설교통공학과) ;
  • 최기주 (아주대학교 환경건설교통공학과) ;
  • 이규진 (아주대학교 건설교통공학과)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

This paper aims at testing the applicability of RFID (radio frequency identification) based link travel time estimation algorithm in urban street settings in Jeju island Korea. For this, we developed algorithm and compared link travel times derived from the RFID probe based algorithm with those from (already available) GPS based link travel time estimation algorithm and with the actual link travel times from survey. RFID readers are composed of master reader and slave reader and the participating passenger cars were supposed to be equipped with RFID tag inside the vehicle. The data were sent to traffic information center and we used those data in comparison. The algorithm produced link travel times in a successful manner and the accuracy of those link travel times was about 88%. For the same link segments, the accuracy of GPS based link travel times was 93%. The t-test showed that both RFID and GPS based link travel times were not different in accuracy from statistical point of view. The applicability of RFID was tested successfully and the algorithm proposed seemed to be used in similar urban settings. Some limits and future research agenda have also been presented.

본 연구는 RFID를 활용하여 교통정보를 수집 및 제공하기 위해 RFID 방식에 적합한 링크통행시간 추정 기법 개발 및 교통정보 수집체계로서의 적용가능성 평가를 목적으로 하였다. 이를 위해 기존 교통정보 수집 방식을 검토하여 RFID 수집 체계와의 차이점 및 특성을 파악한 후 교통정보생성구간 설정 및 통행시간 추정 기법을 개발하였으며, 현재 교통정보 수집을 위해 많이 이용되고 있는 GPS 방식과 비교분석하여 적용가능성을 평가하였다. 교통정보생성구간은 마스터 리더기를 기반으로 구축하였으나 실제 링크가 너무 길 경우 교통정보생성구간과 차이가 발생하여 이를 해결하기 위해 판단 로직을 추가하였다. 제주 시범사업지역의 조사 자료를 기반으로 통행시간 추정 기법에 대한 정확도 분석 결과 평균 88% 정도의 정확도를 보이는 것으로 나타났으며, GPS 방식(93%)과 비교할 때 거의 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 t검정으로 분석한 결과 p-value가 0.68로 통행시간의 차이가 통계적으로 없다고 나타났다. 이러한 결과로 볼 때 RFID 방식을 새로운 교통정보 수집체계로 적용가능한 것으로 사료된다.

Keywords