A Study of Qualitative and Quantitative Risk Assessment for Highway Safety Facilities

고속도로 교통안전시설물의 정성적 및 정량적 위험도분석 연구

  • 지동한 (한국도로공사 기술심사실) ;
  • 오영태 (아주대학교 교통공학과) ;
  • 최현호 (한국도로공사 기술심사실)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

Risk elements of highway safety facilities are affected by complex environments. Thus, risk-based approach for traffic safety facilities is needed. For this, in this study, qualitative and quantitative risk assessment methodology and procedure for highway safety facilities is proposed, which can be used as risk-based approach incorporating VE process. Also, for the quantitative risk assessment, event tree using EPDO(Equivalent Property Damage Only) with respect to frequency and magnitude of risk events is introduced. As a result, risk index of alternative 1(140cm) and 2(127(cm) which can be used as performance factor in VE approach are estimated.

교통시설물의 위험요소는 안전피해의 규모 및 종류 등 복잡한 제반요소에 영향을 받기 때문에 안전개념에 기초한 분석이 요구된다. 이를 위해 본 연구에서는 교통안전시설에 대한 정성적 및 정량적 위험도분석 방법을 제시하고 이를 가치평가에 도입할 수 있는 절차를 제안하였다. 또한 정량적 분석을 위해 교통사고 데이터 및 이를 분석한 EPDO(Equivalent Property Damage Only)를 이용하여 사고빈도와 피해정도 및 사고요인별로 Event Tree를 작성하여 제시하였으며 이를 이용하여 중앙분리대 비교 1안(140cm) 및 비교 2안(127cm)에 대한 위험지수를 산정하였다.

Keywords

References

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