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Measurement of CSF's Maturity for Korean e-Biz Market

한국 e-Biz 시장의 핵심성공요인 성숙도 측정

  • Published : 2007.07.28

Abstract

E-Business has, nowadays, become a common commerce transaction. In the beginning, e-Biz has known as Electronic Commerce and has expanded its territory to department store's shopping mall, travel, finance, stock, and even luxury goods as car sales market. Considering these trends, this paper researched the environment of korean e-Biz market and suggested the picture of the matured and sound e-Biz market in Korea. We surveyed matured level of Critical Success Factors of e-Biz in terms of management. We also surveyed time based Critical Success Factors to analyze level of the Korean e-Biz market. These study's may provide us the knowledge about the prediction and preparation for changes in e-Biz market in the future.

국 내외적으로 e-비즈니스는 일반적인 상거래 유형으로 자리 잡고 있다. 최초 e-비즈니스는 전자상거래라는 용어로 시작되었다. 그러나 점점 단순한 전자상거래보다 포괄적인 전자상거래 방식으로 변화되었다. 이러한 시점에서 한국의 e-비즈니스 시장에 대한 연구를 통해 성숙된 e-비즈니스 시장의 진입과 세계시장을 이끌 수 있는 토대를 마련하고자 한다. 이를 위해 한국 시장의 e-비즈시장 활성화를 위한 핵심성공요인의 성숙 단계를 측정하였다. 시간의 흐름에 따라 변화되는 핵심성공요인 의 중요도를 측정하여 한국 시장에서의 e-비즈니스의 활성화의 수준을 분석하였다. 이를 통해, 향후 e-비즈니스 시장의 발전 방향을 예측하고, 이에 대응할 수 있는 방안을 제공하고자 한다.

Keywords