An Analysis of the Effects of Signalized Intersection Density on Travel Speed for Korea's National Highways

신호등 설치 밀도가 일반국도의 구간 통행속도에 미치는 영향분석

  • Published : 2007.06.30

Abstract

Korea's national highways, which emphasize a high level of mobility, serve primarily intercity travel and are used as a detour for freeways. However. at the present. the highways do not have consistent geometric features or other characteristics: for example. some highways have full access control and others have uncontrolled access. Generally, geometric and traffic conditions affect Pronouncedly travel speeds in the highway sections. This study focused on the effect of signalized intersection relative factors on the speeds: signalized intersection densities, signal phases, and volume levels. The study shows that signalized intersection density was the strongest variable affecting the travel speeds: the speeds held fairly constant over intersection densities below 0.3 intersections/km, decreased sharply through intersection density of 0.7 intersections/km. and appeared constant at the lowest level over intersection densities above 0.7 intersections/km. The results also indicate that the effect of signal and traffic volume levels on the speeds was similar to that of the signalized intersection density.

국내 일반국도는 고속도로와 함께 도시 간을 연결하는 이동성 기능중심의 도로로 고속도로의 우회도로로써의 성격도 함께 가지고 있다. 그러나 최근 국내 현황을 살펴보면 유 출입이 완전히 통제된 수준의 도로에서부터 신호교차로가 빈번하게 설치되어 시가화 된 수준의 도로까지 다양한 형태로 나타난다. 일반적으로 일반국도의 구간 통행속도에 미치는 영향분석을 위해 주로 사용되는 변수로는 도로의 기하구조와 교통상황 등이 있는데, 본 연구에서는 이 중에서 신호등에 의한 속도영향을 살펴보았다. 그 결과 일반국도의 통행속도에 가장 크게 영향을 미치는 요인은 신호등 설치밀도였으며, 신호등 설치밀도가 0.3개/km 이하에서는 일정속도를 유지하고 0.7개/km까지는 급격히 감소하다가 이후에는 속도가 낮게 안정화되었고, g/C=0.6은 0.8에 비해 $3{\sim}9km/h$로 감속되었다. 교통량 수준별로는 신호등 설치밀도가 미치는 영향이 거의 유사한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교통개발연구원.한국건설기술연구원.대한교통학회(2001), 도로용량편람 개선 연구(3단계), 최종 보고서, 건설교통부
  2. 유신 건설기술연구소 (2000), 안전성 향상을 위한 도로 선형 해석 및 평가 자동화 기술 개발
  3. 이점호, 이동민, 최재성(2000), 평면곡선부의 속도 및 교통사고 영향분석연구, 대한교통학회지, 제18권1호, pp.35-43
  4. 정준화(2001), 주행속도를 이용한 도로의 평면선형 안전성 평가 모형 개발, 서울대학교 공학박사학위논문
  5. 최재성(1998), 도로 선형에 대한 설계 일관성 평가 모형의 개발, 대한교통학회지, 제16권 제4호, 통권41호, pp. 195-212
  6. C. Oppenlender(1966), Variables Influencing Spot-Speed Characteristics
  7. J. R. McLean(1983), 'Current Knowledge of Rural Traffic Behavior' Proc. of Workshop on Rural Traffic Simulation, Australian Road Research Center, ARRB, pp. 13-35
  8. K. M. Lum(1998), Speed-Flow Modeling of Arterial Roads in Singapore
  9. Karen K. Dixon 등(1999), Posted and Free-Flow Speeds for Rural Multilane Highways in Georgia
  10. Kay Fitzpatrick et al., Design Factors That Affect Driver Speed on Suburban Arterial, Research Report 1769-3, Texas Transportation Institute, 2000
  11. R. Lamm et al.(1988), Highway Design and Traffic Safety Engineering Handbook, McGraw-Hill
  12. Robert H. Wortman(1963), A Multivariate Analysis of Vehicular Speeds on Four-Lane Rural Highways