인터넷 쇼핑몰 이용자의 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구

A Study on the Perceived Risk and the Pre-Purchase Intention of Internet Shopping Mall Users according to Gender

  • 강영신 (국민대학교 정보기술연구소) ;
  • 안병태 (유한대학 경영정보과)
  • 발행 : 2007.07.31

초록

본 논문은 인터넷 쇼핑몰 이용자의 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구이다. 이를 위해서 인터넷 쇼핑몰 사이트에서의 지각된 위험이 구매의도에 영향을 미치는지 알아보고, 도출 되어진 구매 전 지각된 위험이 성별에 따라 차이가 있는지와 함께 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도의 관계에 영향력이 있는지를 검증하는 것이 본 연구의 목적이다. 분석 결과, 구매 전 지각된 위험은 경제적 위험, 제품성능위험, 사회적 위험, 기술/시간손실 위험 Privacy 위험의 5가지 요인으로 구성되었다. 먼저 구매 전 지각된 위험이 구매의도에 영향을 미치는지 분석 하였고, 구매 전 지각된 위험이 성별에 따라 차이가 있는지를 분석하였다. 마지막으로 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매 의도의 관계가 달라지는지를 분석하였다. 결국 인터넷 쇼핑몰 사이트의 구매 전 지각된 위험은 구매의도에 영향을 미치고 있고, 성별에 따라서도 구매 전 지각된 위험에 차이가 있다는 결과를 보여주고 있다. 이는 인터넷 쇼핑몰을 이용하여 구매하는 구매자들은 위험이라는 인식을 갖고 이용하고 있음을 의미하고 있다.

The aims of this study are to determine if the perceived risk of e commerce affect the Internet shopping mall users'decision to pre-purchase an item via e commerce, to find out if there are differences among the induced perceived risk according to gender, and to verify if the perceived risk according to gender have a correlation to a person's decision to pre-purchase an item via e commerce. It was found from the analysis of the collected data that there are five factors of perceived risk of e commerce: economic risk, the product performance risk, social risk, technology/time loss risk, and privacy risk. First, the collected data were analyzed to determine if the perceived risk of e commerce affect people's purchase intentions, and on the matter of whether there are differences among the pre-perceived risk according to sender, As regards the differences among the relationships between the pre-perceived risk of e commerce and the purchase intention of the Internet shopping mall users based on gender. It can thus be concluded that the pre-perceived risk of e commerce affect the Internet shopping mall users purchase intention. Different results were obtained, though, according to sender. This means e commerce purchasers can use these results to recognize the risk of e commerce.

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