DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Apparel Customer's Product, Price Attributes and Shopping Values on Internet Shopping Satisfaction

의류 소비자의 제품속성, 가격속성, 쇼핑가치가 인터넷 쇼핑 만족도에 미치는 영향

  • Published : 2007.07.31

Abstract

The purpose of this study is to find out the important factors and efficient strategies concerning internet marketing. This study tries to examine satisfaction of the on-line consumers on internet shopping mall via fashion products. To fulfill this objectives, a survey was conducted from May 15 to May 30 in 2006, and an subject of study is men and women aged from 10s to 40s in purchase experience of the fashion merchandise to internet shopping malls. Data collected over the internet, and analyzed the 205 subjects. The statistical analysis methods was frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, multiple regression analysis. The empirical studies were summarized as follows. First, internet shopping mall's fashion goods attributes(goods characteristics, aesthetic expression, variety of goods) significantly affect consumer's utilitarian shopping value. Second, internet shopping mall good's price attributes(economical efficiency of price, price reasonableness, price value, price information, price discount) significantly affect consumer's shopping utilitarian shopping value and hedonic shopping value. Third, consumer's utilitarian shopping value and hedonic shopping value are positively related to the internet consumer's shopping satisfaction.

Keywords

References

  1. 권순기. (2001). 유통업자상표 의류제품 구매자의 인구통계학적 특성, 구매동기 및 불만족에 관한 연구. 마케팅과학연구, 8, 1-16
  2. 김민수. (2002). 의류제품에 대한 소비자의 품질평가속성. 한국의상디자인학회지, 4(2), 113-126
  3. 김미경. (2000). 의류제품의 가격수용성 연구. 부산대학교 대학원 석사학위 논문
  4. 김원수. (1986). 광고학개론. 서울: 경문사
  5. 류은정, 조오순. (2005). 인터넷 쇼핑가치가 의류제품의 인터넷 쇼핑행동에 미치는 영향. 쇼핑몰 속성지각과 위험지각을 중심으로. 복식문화연구, 13(2), 209-220
  6. 박은주, 강은미. (2005). 온라인 패션 쇼핑몰에서 쇼핑몰 속성과 쇼핑가치가 구매의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 29(11), 1475-1484
  7. 박은주, 홍금희. (1999). 소비자의 가격태도와 위험지각에 따른 의류할인점 선택행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(4), 529-540
  8. 박철. (2002). 온라인 소비자의 인터넷 쇼핑몰 신뢰요인에 관한 질적 연구. 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, 371-380
  9. 박현숙, 곽원섭. (2003). 소비자의 가격, 품질지각에 관한 연구. 한국심리학회지, 4(2), 1-21
  10. 이두희, 전기홍, 임승희. (2001). 인터넷 이용 동기에 관한 동태적 연구. 소비자학연구, 4(1), 185-201
  11. 이선재, 김가영. (1999). 의류상품평가에 대한 외재적 단서의 영향. 복식, 43, 125-142
  12. 이유재. (1999). 서비스 마케팅. 서울: 현학사
  13. 이은진. (2005). 인터넷 쇼핑에서의 플로우 경혐과 실용적 가치 지각이 패션상품 구매의도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문
  14. 이은진, 홍병숙. (2006). 서비스 품질 평가와 지각된 위험이 인터넷 쇼핑몰에서의 패션상품 구매의도 및 만족에 미치는 영향. 대한가정학회지, 44(5), 79-87
  15. 이정란, 유동근. (2004). 인터넷 상호작용성이 e-브랜드에 있어서 일체감, 관계품질, 충성도에 미치는 영향. 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, 917-929
  16. 이학식, 정주훈, 이호배. (1998). 광고효과의 조절변수로서 인지욕구와 감성강도의 평가. 마케팅연구. 13(1), 105-131
  17. 이학식, 김영, 정주훈. (1999). 실용적/쾌락적 쇼핑가치와 쇼핑만족: 구조모델의 개발과 검정. 경영학연구, 28(2), 505-538
  18. 임숙자, 김선희. (1998). 의류 유통업태의 점포이미지와 의복 만족도에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(2), 185-195
  19. 임종원, 김재일, 홍성태, 이유재. (2000). 소비자 행동론 이해와 마케팅의 전략적 활용. 서울: 경문사
  20. 유창조, 김상희 (1994). Ethnographic 접근방식을 통한 쇼핑 행위에 관한 탐색적 연구: 확장된 개념, 감정의 다양성, 동기의 다양성. 소비자학연구, 5(2), 45-62
  21. 전성률, 허종호, 강석준. (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용에 따른 소비자의 위험지각과 브랜드와 가격의 상대적 중요성, 소비자학연구, 4(4), 21-44
  22. 진병호. (1998). 의복 구매 시 소비자가 지각하는 가격 (제1보) -의복가격 차원의 타당성 검증. 한국의류학회지, 22(3), 417-427
  23. 채영일. (2003). SERVQUAL을 활용한 e비즈니스상의 고객 만족모델: 인터넷 쇼핑몰을 중심으로. 사회과학연구, 22(1), 15-29
  24. Abraham-Murali, L. & Littrell, M. A. (1995). Consumers' perceptions of apparel quality over time. Clothing and Textiles Research Journal, 13, 149-158 https://doi.org/10.1177/0887302X9501300301
  25. Belk, R. W. (1987). Material values in the comics: A content analysis of comic books featuring themes of wealth. Journal of Consumer Research, 14, 26-42 https://doi.org/10.1086/209090
  26. Bloch, P. H. & Richins, M. L. (1983). A theoretical model for the study of product importance perceptions. Journal of Marketing, 47, 69-81 https://doi.org/10.2307/1251198
  27. Childers, T. L., Christopher L. C; Joan P., & Tephen C. (2001). Hedonic and utilitarian motivations for online rerail shopping behavior. Journal of Retailing, 77, 505-535
  28. Engel, J. E, Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1995). Consumer vehavior (8th ed.). Forth Worth, TX: The Dryden Press
  29. Fischer, E. & Arnold, S. J. (1990). More than a labor of love: Gender roles and christmas gift shopping. Journal of Consumer Research. 17, 333-345 https://doi.org/10.1086/208561
  30. Glock, R E. & Kunz, G. I. (1990). Apparel manufacturing: Sewn product analysis. New York: MacMillan Publishing Company
  31. Hines, J. D. & O'Neal, G. S. (1995). Underlying determinants of clothing quality: The consumer' perspective. clothing and Textiles Researcn Journal, 13, 227-233 https://doi.org/10.1177/0887302X9501300403
  32. Holbrook, M. B. & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumtion: Consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132-140 https://doi.org/10.1086/208906
  33. Jacoby, J. & Olson, J. J. (1985). Perceived quality, lexington. MA: DC. Heath
  34. Jarvenpaa, S. L. & Todd, P. A. (1997). Consumer reactions to electronic shopping on the world wide web. International Journal of Electronic Commerce, 1(2), 59-88
  35. Lichtensteine, D. R, Ridgway, N. M., & Netemeyer, R. G. (1993). Price perceptions and consumer shopping behavior: A field study. Journal of Marketing Research. 30(2), 234-245 https://doi.org/10.2307/3172830
  36. Lohse, G. L., Bellman, S., & Eric, J. J. (2000). Consumer buying behavior on the internet: Findings from panel data. Journal of interactive Marketing, 14(1), 15-29 https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6653(200024)14:1<15::AID-DIR2>3.0.CO;2-C
  37. Olson, J. C. & Jacoby, J. (1972). Cue utilization in the quality perception process. In M. Venkatesan (Ed.). Proceedings of the third annual conference of the association for consumer research (pp. 167-179). Iowa City: Association for Consumer Research
  38. Sherry, P. & Barton, E. J. (1990). Executive assessment: A comprehensive fit-based model. In W. A. Hamel (Ed.). Newport News, VA: Maximilian Press
  39. Szymanski, D. M. & Hise, R. T. (2000). e-Satisfaction: An initial examination. Journal of Retailing, 76(3), 309-322 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00035-X

Cited by

  1. Effect of SPA Brand Consumers' Emotional Consumption Value Orientation and Assessment of Marketing Mix Attributes on brand loyalty vol.65, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.4.045
  2. A Study on the Buying Behavior of Fashion Products in the Group Buying Type of Social Commerce - Focused on Shopping Value, Attitude, Purchase Intention, and Clothing Involvement - vol.62, pp.8, 2012, https://doi.org/10.7233/jksc.2012.62.8.134
  3. The Analysis of Previous Domestic Online Fashion Store Studies vol.14, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.5.778
  4. Relationships among Mobile Fashion Shopping Characteristics, Perceived Usefulness, Perceived Enjoyment, and Purchase Intention - Mediating Effect of Ease of Use - vol.39, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.2.161
  5. The Effect of Shopping Value on Fashion Shopping Satisfaction and Future Behavioral Intention in Fashion Social Commerce vol.38, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.3.293