초등학교에서의 교무업무시스템 운영 현황과 과제 - 서울과 경기 지역을 중심으로 -

Current Status and Tasks of Using the School Affairs System in Elementary Schools

  • 신지연 (청주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 조미헌 (청주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Shin, Ji-Yean (Cheonju National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Jo, Mi-Heon (Cheonju National University of Education, Dept, of Computer Education)
  • 발행 : 2007.03.30

초록

정보통신기술의 발달과 함께 교육의 역할도 크게 달라져 디지털 교육 행정을 위해 교육행정정보시스템(NEIS)을 도입하여 운영하여 왔다. 그러나 NEIS를 학교에서 운영하는데 있어 어려움이 있었던 것이 사실이다. 이에 정부는 NEIS의 27개 영역 중 교무 학사, 입 진학, 보건 등의 3개영역을 분리하여 새로운 교무업무시스템을 구축하여 운영한다는 확정안을 마련하여 2006년 3월부터 전면적으로 시행하고 있다. 이에 본 연구는 교무업무시스템의 효과적인 운영을 위한 시사점을 파악하고자 초등학교 현장에서의 시스템 운영 현황을 알아보고, 문제점을 분석하여 해결해야 할 과제를 제시하고자 하였다. 연구 결과, 교무업무시스템 사용 현황과 관련하여 약 67%의 교사들이 1일 평균 1-2회 접속하며, 시스템 사용 시 동료 교사의 도움이 가장 큰 것으로 밝혀졌다. 또한 디자인, 기능 개선 등에 대해 긍정적으로 응답하였고, 활용을 위한 편의성과 효율성에 대해 만족하였으나, 빈번한 시스템 변경으로 적응하기까지 어려움을 느끼는 것으로 밝혀졌다. 운영의 보안측면에서 전자인증서와 개인정보의 중요성에 대해 알고 관리하고 있으나, 시스템의 서버에 대한 신뢰는 낮았다. 시급히 개선해야 할 점으로 물리적 환경의 개선 및 학교 현장의 기능 개선 요구를 수용할 수 있는 열린 체계의 필요성이 지적되었다. 또한, 수기문서 감축, 전자결재 등을 통한 실제 업무경감을 이루기 위해 관련 법령의 정비, 교육행정기관의 명확한 지침, 단위 학교장의 의지 등이 필요한 것으로 밝혀졌다.

Along with the development of telecommunication technology, educational role has been considerably changed and NEIS is introduced and operated for the digital educational administration. However, the function of NEIS is so limited when operated in each school. As a result, Korean government prepares the plan to install and operate a new School Affairs System by separating 3 areas from 27 areas of NEIS. School Affairs System has been used in schools since March, 2006. In this regard, this study attempts to analyze the current status and tasks of using the system in elementary schools. The result of the study shows that about 67% teachers use the system once or twice a day. Most of teachers answer that they get help from other teachers if they have any problem in operating the system. Many teachers affirmatively answer to the design and function of the system, and they are satisfied with the convenience and efficiency of the system. However, they feel difficulty to be familiar with the system sue to the frequent change. The importance of electronic certificate and personal information is well recognized and managed in terms of the security of the system. Facilities need to be well equipped, and information exchange system need to be developed to accept each school's request to improve the function of the system. In addition, applicable laws need to be arranged, clear guideline of educational administration agency and principal's strong intention are required to relieve teachers' work load.

키워드