Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 11 Issue 2
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- Pages.195-203
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- 2007
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- 1229-3245(pISSN)
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- 2733-8428(eISSN)
Analysis on Children's Response Depending on Teaching Assistant Robots' Styles
교사 보조 로봇 스타일에 따른 아동 반응 분석
- Jung, Jae-Gyeong (Mokdong Elementary School) ;
- Choi, Jong-Hong (Chungbuk Nat'l University) ;
- Han, Jeong-Hye (Cheongju Nat'l University of Education)
- Published : 2007.06.30
Abstract
Together with the development of ubiquitous computing technology and robot technology, intelligent type robots are being utilized in many areas and the range is expected to become wider and wider. Among many service robots, the educational robots are being diversely studied in the field with the concept of r-Learning. Presently, teaching assistant robots require a lot of HRI studies prior to their practical use in the very near future and are not sufficient yet. Especially, the reactions of students based of the styles of robots (e.g. serious robot, playful robot) are very important in producing robot contents but there has been no case study on them. Therefore, in this study, the appearance of the IROBI was changed to become a teaching assistant robot and was used to test and compare elementary school students' interest, achievement and concentration depending on the styles of robot (playful, serious). The results showed that the interest was high in the group that had studied with the playful robot. The achievement however, did not show significant relations with the style of robot and that the concentration was high in the group that had studied with the serious robot.
유비쿼터스 컴퓨팅 기술과 로봇 기술의 발달과 함께 지능형 로봇은 여러 분야에서 활용되고 있고, 점차 그 범위가 확대될 것으로 예견된다. 많은 서비스 로봇들 중에서 교육용 로봇을 이용한 r-Learning의 개념과 함께 다양한 필드 스터디가 이루어지고 있다. 현재 교사 보조 로봇은 곧 실용화를 앞두고 많은 HRI 연구가 요구되는데, 본 연구에서는 로봇의 교수 스타일에 따라 학생의 반응을 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 초등학교 6학년 평균키의 양팔이 달린 교사보조 로봇 프로토 타입을 제작하고, 동일한 영어단원에 대하여 두 가지 교수 스타일(명랑, 진지)의 컨텐츠를 개발하여 탑재한 후 초등학생 3학년을 대상으로 흥미도, 성취도, 집중도가 어떻게 다른지를 실험 비교하였다. 실험 결과, 학생의 흥미도는 명랑한 로봇과 함께 수업한 집단이 높았지만, 성취도는 로봇의 스타일과 유의미한 관계가 없었으며, 집중도는 진지한 교수 스타일의 로봇과 함께한 그룹의 시간이 길었다. 이러한 결과는 교사보조 로봇의 컨텐츠를 제작함에 있어, 중요한 가이드라인이 될 것이다.