교사의 발문기술 향상 시뮬레이션 개발을 위한 연구

Research for the simulation development to improve teacher's questioning skill

  • Park, Hyung-Sung (Korea National University of Education, Dept. of Educational Technology)
  • 발행 : 2007.12.30

초록

교사를 양성하는 사범대학이나 교육대학에서는 해마다 학교현장에 많은 교사들을 배출하고 있다. 예비 교사들은 매력적인 수업의 설계와 시행, 수업기술을 향상 시킬 수 있는 기술을 충분히 습득해야 한다. 학교는 시행착오의 장이 아니며, 교사는 시행착오를 최소화하여 학생들을 지도해야할 중책을 맡고 있기 때문이다. 예비교사나 초임교사들이 효과적인 학습목표 달성을 위한 수업기술을 시뮬레이션을 통해서 훈련 한다면 학교 수업환경 개선은 물론, 교사의 역량 또한 강화될 수 있을 것이다. 본 연구는 문헌고찰을 통하여 예비 및 초임교사의 발문기술 증진을 위한 시뮬레이션 도입을 위한 시뮬레이션의 개발을 위한 당위성과 개발을 설계 방향을 제시하는데 있다.

Each university runs curriculum for pre-service teachers to improve teaching skills and designing classes and realizing them. Pre-service teachers can have opportunities of designing and realizing charming classes in the course of practice teaching. We can say that if pre-service teachers can practice simulation for effective teaching skills, there can be some advantages: improvement of class environment, consolidation of instructors' abilities, and thus a ripple effect of for those within the whole community. The purpose of this study is to introduce and indicate the direction of simulation for pre-service teachers and beginners alike, thus training and expecting them to improve effective questioning skills through systematic education courses.

키워드