정보교육 관점에서 방과후 학교 컴퓨터교실의 교육적 역할과 방향 탐구

Educational Role and Direction of After-school Computer Classroom in Information Education

  • 김영기 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한희섭 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Young-Gi (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Han, Seon-Kwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Han, Hee-Seop (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education)
  • 발행 : 2007.12.30

초록

민간참여 컴퓨터교실은 지난 10여 년간 초등학교의 정보화 교육과 교육정보인프라 구축에서 상당한 기여를 하였으나 방과후 학교에 통합되면서 공교육의 정보교육과의 관계에 오해를 가져오게 되었다. 이러한 관점에서 민간참여 컴퓨터교실의 성과를 돌아보고, 평가결과를 토대로 향후 방과후 학교에서 운영상의 필요성과 개선점을 살펴보는 것이 정보교육에 매우 중요하다 하겠다. 본 연구에서는 민간컴퓨터교실 운영이 왜 필요한지를 정리하고, 현재의 문제점을 개선하기 위한 발전적인 모델을 제시하여 향후 방과후 학교에서 민간참여 컴퓨터교실이 정보교육에 중요한 역할을 수행할 수 있는 방향을 제시하였다.

During the last decade, the private sector computer classroom contributes toward the ICT education and the expansion of educational IT infrastructure for school. The matter of after school that goes into effect beginning for the next year however, is increased more and more because there are not enough to discuss on the after school. Some people confuse the role of After-school Computer Classroom with computer science education of school. We should evaluate the contribution of the private sector computer classroom and find out the necessity due to the results. And we should explore the direction for solution on problems pedagogically. In this study we present the models that improve the current problems of private sector computer classroom according to the pedagogical role and the improvement direction for after school.

키워드