The Effect of Problem-Based Learning Education on the Dysfunction of Information in Elementary School

문제중심학습을 적용한 초등학교 정보 역기능 예방 교육의 효과

  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study is to examine the effects of problem-based learning on elementary school students' ability in coping with the dysfunction of information. In order to conduct research, prevention education for elementary school students using problem-based learning is designed and the designed teaching method is applied to an experimental group, but tradition teaching is conducted to a comparative group. Therefore, it is possible to understand the effects of problem-based learning on students' ability in coping with the dysfunction of information, ICT application ability and learning achievement. The study has a meaning to give correct understanding of the dysfunction of information and prevention consciousness, offering significant information to teachers for improving teaching methods for the dysfunction of prevention education.

본 연구는 문제중심학습을 정보 역기능 예방 학습에 적용하여 문제중심학습이 초등학교의 정보 역기능 대처 능력과 ICT 활용 능력, 학습 성취도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명한 연구이다. 이를 위해 문제중심학습을 적용한 초등학교 정보 역기능 예방 수업을 설계하고 문제중심학습 수업의 실험집단과 전통적 수업의 비교집단으로 나누어 실제 수업에 적용한다. 문제중심학습 수업이 정보 역기능 대처 능력과 ICT 활용 능력에 함양하고 학습 성취도에 어떤 효과가 있는지 확인한다. 본 연구는 정보 역기능 예방 교육을 위한 수업 방법의 개선에 교사들에게 의미 있는 정보를 제공하고 아동들이 정보 역기능에 대한 올바른 이해와 예방 의식을 가지도록 하는데 의의가 있다.

Keywords