Problems in Psychological Debriefing and Suggestions for Best Practice

심리적 경험보고(debriefing)의 문제점들과 올바른 적용을 위한 제언

  • 이승연 (이화여자대학교 심리학과)
  • Received : 2007.02.18
  • Published : 2007.02.28

Abstract

This study introduces major models of psychological debriefing that has been utilized as an early psychological intervention after traumatic incidents and examines the controversy on the effects of psychological debriefing. It is difficult to make consistent conclusions regarding its effects based on the previous research data. Therefore, this study examines the major issues related to psychological debriefing and suggests the important points for best practice in crisis situations.

본 논문에서는 대형 사고나 자연재해 등 외상적 사건 발생 후 초기의 심리적 중재방법 중의 하나로 제공되어온 심리적 경험보고(psychological debriefing)의 대표적 모델들에 대해 소개하고, 그 효과에 대한 논란들에 대해 살펴보았다. 심리적 경험보고의 효과에 대해서는 기존의 경험적 연구들을 바탕으로 일관된 결론을 이끌어 내기가 어렵다. 현재로서는 CISD 등의 기법들에 대해 지적되어온 관련 문제들을 고찰하여 위기 현장에서 심리적 경험보고를 올바르게 사용하기 위한 방법을 모색하는 것이 중요하며, 논의 부분에 이를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김미리혜 (1998). 외상적 스트레스의 단기 관리: 위기개입 프로그램의 개발. 한국심리학회지: 건강, 3, 102-113.
  2. 신동균, 이준상, 이민수, 최윤경 (1997). 상풍사고 생존자들에서 스트레스 대처방식과 심리적 고통의 단계. 신경정신의학, 36, 612-619.
  3. 이민수, 한창수, 곽동일, 이준상 (1997). 삼풍사고 생존자들의 정신과적 증상. 신경정신의학, 36, 841-849.
  4. 이선미, 김정희 (2002). 버스사고 피해자의 심리적 특성 및 외상후 스트레스 장애 발병 관련 변인. 한국심리학회지: 임상, 21, 547-563.
  5. 이수연, 최웅용, 홍종관, 김춘경 (2004). 대구지하철참사 청소년생존자의 심리사회적 적응을 위한 인지행동적 위기상담의 효과. 청소년상담연구, 12, 156-168.
  6. 이인숙, 하양숙, 김기정, 김정희, 권용희, 박진경, 이나윤 (2003). 일개 지역사회 재해주민의 외상 후 스트레스 장애 정도와 관련요인 분석. 대한간호학회지, 33, 829-838.
  7. 이윤주 (2004). 재난피해의 심리적 영향과 재난극복을 위한 심리적 조력의 방법: 아동을 중심으로. 청소년상담연구, 12, 28-40.
  8. 이종한 (2003). 사고공화국에 대한 심리학적 제의: 안전사고의 심리적 기제와 대안 모색에 관한 여덟 편의 논문을 안내하면서. 한국심리학회지: 사회문제, 9, 1-14.
  9. 이지현, 김유숙, 최영안 (2004). 전쟁으로 인한 PTSD 집단과 사고로 인한 PTSD집단의 MMPI 프로파일 비교. 한국심리학회지: 임상, 23, 221-229.
  10. 최웅용, 이수연 (2003). 위기 유가족을 위한 단기 집단상담 프로그램의 개발. 대구대학교 사회과학연구, 11, 189-208.
  11. 최웅용, 홍종관, 김춘경, 이수연 (2004). 대구지하철참사 유가족의 심리사회적 적응을 위한 인지행동적 위기상담의 효과. 상담학연구, 5, 505-518.
  12. Bisson, J. I. (2003). Single-session early psychological interventions following traumatic events. Clinical Psychology Review, 23, 481-499.
  13. Bisson, J., Jenkins, P., Alexander, J., & Bannister, C. (1997). A randomised controlled trial of psychological debriefing for victims of acute burn trauma. British Journal of Psychiatry, 171, 78-81.
  14. Brewin, C. R. (2001). Cognitive and emotional reactions to traumatic events: Implications for short-term intervention. Advances in Mind-Body Medicine, 17, 163-169.
  15. Bryant, R. A. (2003). Early predictors of posttraumatic stress disorder. Biological Psychiatry, 53, 789-795.
  16. Cohen, J. A. (2003). Treating acute posttraumatic reactions in children and adolescents. Biological Psychiatry, 53, 827-833.
  17. Deahl, M. (2000). Psychological debriefing: Controversy and challenge. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 34, 929-939.
  18. Dyregrov, A. (1997). The process in psychological debriefing. Journal of Traumatic Stress, 10, 589-605.
  19. Elklit, A. M. (2001). Effectiveness of psychological debriefing. Acta Psychiatrica Scandinavica, 104, 423-437.
  20. Gard, B. A., & Ruzek, J. I. (2006). Community mental health response to crisis. Journal of Clinical Psychology: In Session, 62, 1029-1041.
  21. Ghodse, H., & Galea, S. (2006). Tsunami: Understanding mental health consequences and the unprecedented response. International Review of Psychiatry, 18, 289-297.
  22. Jimerson, S. R., Brock, S. E., & Pletcher, S. W. (2005). An integrated model of school crisis preparedness and intervention. School Psychology International, 26, 275-296.
  23. Jordan, K. (2003). A trauma and recovery model for victims and their families after a catastrophic school shooting: Focusing on behavioral, cognitive, and psychological effects and needs. Brief Treatment and Crisis Intervention, 3, 397-411.
  24. Kirk, A. B., & Madden, L. L. (2003). Trauma related critical incident debriefing for adolescents. Child and Adolescent Social Work Journal, 20, 123-134.
  25. Kokai, M., Fujii, S., Shinfuku, N., & Edwards, G. (2004). Natural disaster and mental health in Asia. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 58, 110-116.
  26. Lewis, S. J. (2003). Do one-shot preventive interventions for PTSD work? A systematic research synthesis of psychological debriefings. Aggression and Violent Behavior, 8, 329-343.
  27. Mancini, A. D., & Bonanno, G. A. (2006). Resilience in the face of potential trauma: Clinical practices and illustrations. Journal of Clinical Psychology: In Session, 62, 971-985.
  28. McNally, R.J., Bryant, R.A., & Ehlers, A. (2003). Does early psychological intervention promote recovery from posttraumatic stress? Psychological Science in the Public Interest, 4, 45-79.
  29. Mitchell, J. T. (1983). When disaster strikes. the critical incident debriefing process. Journal of Emergency Medical Services, 9, 36-39.
  30. Miller, L. (2002). Psychological interventions for terroristic trauma: Symptoms, syndromes, and treatment strategies. Psychotherapy: Theory/Research/ Practice/ Training, 39, 283-296.
  31. Myers, R. A., & Moore, H.B. (2006). Crisis in context theory: an ecological model. Journal of Counseling & Development, 84, 139-147.
  32. Nickerson, A.B., & Zhe, E. J. (2004). Crisis prevention and intervention: A survey of school psychologists, Psychology in the Schools, 41, 777-788.
  33. Poland, S. Pitcher, G. D., & Lazarus, P. J. (1995). Best practices in crisis intervention, In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology (pp. 445 - 458). Washington, DC: The National Association of School Psychologist.
  34. Roberts, A. R. (2005). Crisis intervention handbook. New York: Oxford.
  35. Stallard, P., & Salter, E. (2003). Psychological debriefing with children and young people following traumatic events. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8, 445-457.
  36. Sue, D., & Sue. S. (1999). Counseling the culturally different: Theory and practice, New York: Wiley.
  37. Turner, A. L. (2000). Group treatment of trauma survivors following a fatal bus accident: Integrating theory and practice. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 4, 139-149.
  38. Young, M. A. (2002). The community crisis response team training manual, volume 1. Washington, DC: NOVA
  39. Yule, W. (2001a). Post-traumatic stress disorder in children and adolescents. International Review of Psychiatry, 13, 194-200.
  40. Yule, W. (2001b). When disaster strikes-The need to be 'wise before the event': Crisis intervention with children. Advances in Mind-Body Medicine, 17, 191-197.