A Study on the Using Analysis of Science Subject Learning Space Corresponding to Learning Contents and Method in Elementary School

초등학교 과학교과 학습공간 이용분석에 관한 연구

  • Published : 2007.10.30

Abstract

Recently, there are three major trends in building school facilities by government. First trend is to reconstruct facilities that have been built for 30 years. Second is the creation of a new town, new construction demanded from the redeveloping area. Finally, third is to build educational convenience facilities such as gymnasium, auditorium and cafeteria etc. When building or reconstructing school facilities, it is important to consider the 7th Education curriculum. The purpose of this study is to propose the guide line of the planning the dimension of Science Laboratory in in elementary school, corresponding to teaming contents and method.

Keywords

References

  1. 교육부, 제7차 초.중등학교 교육과정, 교육부 고시 제 1997-15호, 1997
  2. 서울 연촌초등학교, 2006학년도 연촌 교육과정운영계획, 2006
  3. 서울시교육청, 학교교구.설치기준(초등학교), 2004
  4. 교육부, 초등학교 교사용 지도서 3.4.5.6학년, 2001, 2002
  5. 교육부, 학교시설에 대한 사용자 요구 및 건축계획적 대 응방안 연구, 1999
  6. 김승중.김용승, 제7차 교육과정에 대응하는 초등학교 저학년 학습공간의 이용특성에 관한 연구, 2002. 12
  7. 김경호, 교과별 주당수업시수에 의한 학급규모별 교과교 실 산정방안, 대한건축학회논문집, 2001. 7
  8. 최원봉.김상수.양민규.장성준, 초등학교 공간프로그 램을 위한 공간분류와 면적단위, 대한건축학회논문집, 2000. 10
  9. 황성재.김종인, 제7차 교육과정에 입각한 초등학교 교 실 공간 구성에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 2000. 10
  10. 조영진.정주성.오양기, 초등학교 단위학습공간의 모형 에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 1998. 5
  11. 최병관.김승제, 초등학교 교실 이용률에 관한 연구. 대 한건축학회 학술발표대회논문집 17권 2호. 1997. 10
  12. 김승제.최병관, 새로운 초등학교 공간계획에 관한 연구 (1). 대한건축학회논문집 11권 4호. 1995. 4