Basic Study on the Trend Analysis and Direction of Remodeling of High Schools

고등학교 리모델링의 경향분석 및 방향설정에 관한 기초적 연구 -서울시 고등학교 사례를 중심으로-

  • 윤준선 (강남대학교 도시건축공학부)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

The study is intended to analyze the tendency of the remodeling for the high schools in Seoul, with the potential challenges thereof, determining the principle for the remodeling projects in the days to come. To that end, the analysis to identify the school facilities in a bid to accommodate the current curriculum was conducted, along with the case study on remodeling projects. The $7^{th}$ curriculum demands for a significant change in school facilities. The number of student in a class that has been on the decline, despite of steady increase in number of schools, and the population getting concentrated in Seoul and its suburbs have resulted in an increase in number of class. Consequently, more investment in the facility, rather than improving a substantial education environment, has been made. The study, thus, is aimed at identifying the facility of the high school required by the $7^{th}$ curriculum, as well as implementing a fact-finding investigation into the remodeling works far high schools in Seoul so as to come up with the guideline for remodeling projects.

Keywords

References

  1. 경기도교육청 . 교육인적자원부(각 연도), 교육 통계연보
  2. 서울시 교육청 업무추진계획 2005
  3. 강은주 외, 제7차 교육과정에 따른 리노베이션에 관한 연구, 교육시설학회지, 2001. 11
  4. 이제인 외 3인, '초중등학교 시설물 유지관리체계 개선 연구' 대한건축학회 논문집 12(10)
  5. 권이종 외, 평생교육의 실제, 교육과학사, 2000
  6. 김성중, 학교시설 변화방향에 근거한 기존학교 리노베이션 의사결정에 관한 연구, 국민대 석사논문, 2002
  7. 김혜정, '변화하는 학교건축 등촌고등학교' 건축문화 2005. 9
  8. 임창순, 신교육체제하에의 초.중.고등학교 시설개선 방안, 경북대 대학원, 1998
  9. 제7차 교육과정의 정착과정에 관한 연구, 대구대학교 초등교육연구 논총, 17(3), 2000