A Study on Comicality of Animation

애니메이션의 희극성(喜劇性) 연구

  • Published : 2007.12.31

Abstract

This study investigated the comical essence of animations and the comicality found in Korean animations focusing on the comical elements signifying the promotion of laughing and its meaning. In addition, it has been found from this study that the comical essence of animations was the laughing that expanded the recognition and awareness for the entity to be revived, by suggesting the following: 1) the fact that the laughing would be unexpected and it would stimulate the imagination of audience in unprecedented situations in which the method of creation would be unthinkable and thereby the laughing occurred would endow audience with thought, feeling and sense etc. that would not have been perceived so far; and 2) furthermore, the ideal world through grotesque expressions. Meanwhile, unlike the general preconception that animations would be considered one of the popular art forms with strong comical elements, it has been noted that there have been a very few Korean animations with strong comical elements. Besides, it has been confirmed that they have focused not on created and grotesque comicality, but on linguistic comicality based on the forms of characters or their movement itself, or humor and witty remarks.

본 논문은 웃음을 유발하는 혹은 그러한 의도를 의미하는 희극성을 중심으로 애니메이션의 희극적 본질과 한국 애니메이션에 나타난 희극성을 중심으로 살펴보았다. 그리고 애니메이션의 희극적 본질은 1) 예상되지 못하는 웃음, 어떤 방식으로 창조될 지 예측할 수 없는 상황에서 관객들의 상상력을 자극하고, 이를 통해 지금까지 지각하지 못한 생각, 느낌, 감각 등을 제시하는 창조적 웃음이라는 점 2) 또한 그로테스크적인 표현을 통한 이상적 세계를 제시함으로써 재현하고자 하는 실체에 대한 인식과 지각을 확장하는 웃음이라는 것을 알 수 있었다. 그리고 일반적으로 애니메이션을 코미디 요소가 강한 대중예술이라고 생각하는 선입관과는 달리 한국 애니메이션의 경우 희극성이 강한 작품은 소수에 불과하며, 창조된 희극성과 그로테스크한 희극성 보다는 캐릭터의 형상이나 움직임 그 자체, 혹은 유머와 재담 중심의 언어적 희극성에 집중되어 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords