Score-Counting Algorithm for Computer Go

컴퓨터 바둑에서 계가 알고리즘

  • Park, Hyun-Soo (Dept. of Computer Information Technology, Kyungdong College of Techno-Information)
  • 박현수 (경동정보대학 컴퓨터정보기술과)
  • Published : 2007.01.25

Abstract

This paper presents a method of score counting for computer Go that includes the consideration of stability, management of dead stones, and an algorithm for score counting. Thus, method for managing dead stones, filling all dames, and making additional moves is presented, along with a score-counting algorithm, where dames are defined as empty points that are not included in the area of a group, while additional moves are required for life when filling all the dames. In experiments using the final positions of 362 games, a mean error of 8.66, 5.96, and 4.15 was recorded for the score counting produced by the CGoban, HandTalk, and proposed methods, respectively. The proposed method was confirmed by experiments where it was success fully applied to the final positions.

본 논문은 컴퓨터 바둑에서 계가 알고리즘의 방법을 제안한다. 제안된 방법은 안정도의 고려와 죽은 돌에 대한 처리 그리고 계가 알고리즘으로 이루어진다. 저자는 죽은 돌의 처리를 위한 방법과 빈 공배의 채움, 그리고 가일수에 대한 방법을 제안한다. 제안한 계가 알고리즘에서는 공배를 그룹의 영역에 포함되지 않은 빈 점으로 정의하고 가일수를 모든 공배를 채우는 과정에서 삶을 위해 강요되어지는 수로 정의한다. 362개의 종료된 게임을 사용하여 실험하였으며, 그 결과 CGoban, HandTalk과 제안한 방법에서 각각 8.66, 5.96 그리고 4.15의 평균 에러 값을 얻었다. 제안된 방법은 실험을 통해 종료된 게임에 성공적으로 적용됨을 검증한다.

Keywords

References

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