Effects of the Interaction with Computer Agents on Users' Psychological Experiences

컴퓨터 에이전트와의 상호작용이 사용자의 심리적 경험에 미치는 영향

  • Park, Joo-Yeon (Mobile Design Team, Telecommunication Network Buisiness, Samsung Electronics CO., Ltd.)
  • 박주연 (삼성전자 정보통신총괄 무선디자인팀)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Social and psychological experiences in human-agent interactions are becoming more important than the task-oriented efficiency, as the influence of computer agents increases and human-agent interaction develops similarly with interpersonal interaction. Many previous studies aimed to increase social presence in human-agent interaction, in order to derive users' positive psychological experiences, by applying the factors of interpersonal communication to verbal and non-verbal communication of the agents. This study examined the effects of the exchanges of mutual self-disclosure, one of the most important communication acts in interpersonal communication, between users and interface agents. Users' attachment styles towards the perception of social presence, the evaluations toward the agents, user experiences, and the intentions for future interaction were also studied. The mediating role of social presence in dependent variables was, also, examined in this research. The results showed that exchanging self-disclosures with an agent increased the perceptions of social experience, friendly evaluations toward the agent, positive user experience, and the intentions for future interaction. Participants' attachment styles, also, affected the perceptions of the dependent variables. The effects of the exchanges of self-disclosure and participants' attachment styles were mediated by perceived social presence toward the agent. The findings of this study imply that the social and communicational aspects need to be considered in design of the agents seriously. The results also suggest that there may be differences in the psychological effects of agents on users according to the users' personality.

컴퓨터 에이전트가 우리의 일상에 미치는 영향력이 커지고 에이전트와의 상호작용이 대인 상호작용과 유사하게 변화할수록, 업무적 효율성보다 에이전트와의 상호작용에서 사용자가 겪게 되는 심리적 사회적 경험이 중요해진다. 사용자의 긍정적인 심리적 경험을 유도하기 위해 에이전트와 사용자의 상호작용에서 사회적 실재감(social presence)을 증진시키고자 하는 연구가 이루어져 왔다 이러한 연구들에서는 에이전트의 언어적/비언어적 커뮤니케이션에 대인적 요소를 적용함으로써 사회적 실재감을 증진시키고자 하였다. 본 연구에서는 대인관계에서 매우 중요한 커뮤니케이션 요소인 상호적 자기노출(self-disclosure)이 사용자들의 사회적 실재감 인식과 에이전트 평가, 사용자 경험에 있어 어떠한 효과를 갖는지 살펴보고 개인의 성격변인인 애착유형(attachment styles)은 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 또한 사회적 실재감이 에이전트 평가와 사용자 경험에 대한 효과를 매개하는지 알아보았다. 실험 결과, 사용자와 에이전트의 상호적 자기노출 교환은 사회적 실재감을 증진시키고 에이전트에 대한 호의적 평가와 긍정적인 사용자 경험을 유도하였으며, 향후 상호작용 의사를 증진시켰다. 피험자의 애착유형에 따라 사회적 실재감, 에이전트 평가, 사용자 경험, 향후 상호작용 의사가 다르게 나타났다. 종속변인에 대한 자기노출 교환과 애착유형의 효과는 지각된 사회적 실재감에 의해 매개되는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 에이전트 메시지의 설계에 커뮤니케이션적 측면이 중요하게 고려되어야 함을 시사한다. 또한 에이전트가 사용자들에게 미치는 심리적 효과는 사용자의 성격 특성에 따라 다르게 나타날 수 있다는 것을 시사한다.

Keywords