The Effect of Characteristic of E-learning Systems and Self- Efficacy on Learning Performance

e-learning 시스템의 특성과 자기효능감이 학습성과에 미치는 영향

  • Published : 2007.06.30

Abstract

Over the fast few years, web-based e-Learning have made remarkable progress. According to advance of e-Learning, the evaluation of e-Learning effectiveness and success model become more important. This study had a focus on the effect of system characteristic of e-Learning systems and self-efficacy on learning performance. Data has been collected from 192 person experienced in e-Learning. The questionnaire method was adopted to collect the data for this study. The research was conducted by using SPSS 12.0 and AMOS 4.0. The research results and suggestions of the study are as follow. First of all, system quality and information quality of e-Learning system had positive relationship with perceived usefulness. Second, information quality was related positively to user satisfaction. Third, perceived usefulness was positively connected with user satisfaction. Fourth, user satisfaction and self-efficacy had relation to learning performance.

Keywords

References

  1. 강인애, 김영수, 강명희, 정재삼, '문제중심학습과 구성주의 이론, 21세기를 향한 교육공학의 이론과 실제.' 교육과학사, 1997
  2. 김미량, '웹 활용 수업 확산의 장애요인 탐색을 위한 사례 연구: 학습자의 지각을 중심으로', 교육공학연구, 14(1998) : 55-71
  3. 김재식, '기업 이러닝(e-learning)시스템 만족에 영향을 미치는 요인에 대한 이해관계자 관점의 연구.' 경희대학교 대학원 박사학위논문, 2005
  4. 김효근, 곽소아, 서현주, '기업의 e-learning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구.' 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, 2004 : 36-44
  5. 서건수, '인터넷 커뮤니티의 특성과 개인 특성이 사용자 충성도에 미치는 영향,' 경영정보학 연구 13(2003) : 1-21
  6. 유인출, '기업교육에 있어서 e-learning 도입을 위한 고려사항.' e-bizgroup working paper, 20(2001) : 15
  7. 이웅규, 이종기, '가상강좌의 성과에 영향을 주는 정보기술, 수업내용, 서비스의 품질과 자기효능감 - 측정도구의 타당성 검증.' 한국정보시스템학회 춘계 학술대회 논문집, 2004a
  8. 이웅규, 이종기. '가상강좌 만족에 영향을 미치는 품질요소와 자기효능감.' 한국품질경영학회 춘계학술대회 논문집, 2004b
  9. 이웅규, 이종기. 'e-learning 학습자들의 학업적 자기효능감과 학습환경품질 지각과의 관계.' 한국경영정보학회 추계학술대회 논문집, 2004c : 279-287
  10. 임정훈, '웹 기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과.' 서울대학교 박사학위논문, 1999
  11. 정인근, 조정융, 'e-learning의 만족도 및 애호도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-학습유형의 조절효과를 중심으로.' 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, 2004 : 3-9
  12. 정해용, 김상훈, '정보시스템 평가지표 개발에 관한 실증적 연구.' 한국경영과학회지, 28(2003) : 155-189
  13. 조은순, '최상의 학습성과를 위한 e-러닝의 활용.' 한국능률협회, 2002
  14. 주기중(2004), '정보시스템의 사용자 및 시스템 특성, 사용자 효용, 효과간의 관계에 관한 연구.' 계명대학교 대학원 박사학위논문, 2004
  15. 최광신, 노진덕, '사이버 교육의 영향요인이 학생 만족도에 미치는 영향-학습자 및 교수와의 상호 작용 효과를 중심으로-.' 한국정보전략학회지, 5(2002) : 23-53
  16. Baroudi, J. J., M. H., Olson, B., Ives, and G. B. Davis, 'An Empirical Study of the Impact of User Involvement on System Usage and Information Satisfaction.' Communications of the ACM, 29(1986) : 232-238 https://doi.org/10.1145/5666.5669
  17. Davis, F. D., 'Perceived Usefulness Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology.' MIS Quarterly, 13(1989) : 319-340 https://doi.org/10.2307/249008
  18. Deci, E. L., 'Intrinsic Motivation.' Plenum Press. New York, 1975
  19. Delone, W. H. and E. R., Mclean, 'The Delone and Mclean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update.' Journal of Management Information Systems, 19(2003) : 9-30 https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  20. Delone, W. H, and E. R, McLean, 'Information Systems Success: The Quest for The Dependent Variable.' Information Systems Research, 3(1992) : 60-95 https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  21. Ives, B. and M. H,.Olson, 'User Involvement and MIS Success : A Review of Research.' Managment Science, 30(1984) : 586-603 https://doi.org/10.1287/mnsc.30.5.586
  22. Noe, R. A, and N. Schmit, 'The Influence of Trainee Attitudes on Training Effectiveness.' Personnel Psychology, 39(1986) : 497-521 https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00950.x
  23. Seddon, P. B., 'A Respecification and Extension of The Delone and Mclean Model of IS Success.' Information Systems Research., 8(1997) : 240-254 https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240
  24. Seddon, P. B., and M. Y., Kiew, 'A Partial Test and Development of The Delone and Mclean Model of IS Success.' The Proceeding of International Conference of Information Systems, 1997 : 99-110
  25. Wang, Y. S., 'Assessment of Learner Satisfaction with Asynchronous Electronic learning Systems.' Information and Management, 41(2003) : 75-86 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00028-4
  26. Westera, W. and P. Sloap, 'The Virtual Community: Toward A Self-Directed, Competence-Based learning Environment in Distance Education.' Educational Technology, 38(1998) : 32-37