자동차 부품산업의 공간적 재구조화와 입지 패턴 변화

The Spatial Restructuring and Changes of Locational Pattern of Auto Parts Industry in Korea

  • 김태환 (한국교원대 지리교육과)
  • Kim, Tae-Whan (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 발행 : 2007.06.30

초록

경제의 글로벌화에 따른 자동차 부품산업의 구조 재편과정에서 경쟁력 강화를 위한 기업의 입지선택과 공간조직은 더욱 중요해졌다. 완성차 업체의 인수 합병으로 촉발된 부품업체의 변화는 거래선 다변화와 부품 생산의 모듈화를 중심으로 진행되었다. 이에 따른 부품업체의 입지변화와 생산조직의 공간적 특성은 다음과 같다. 첫째, 전국적인 스케일에서 보면, 수도권 남부 및 충청권 북부지역에서 부품업체의 수가 증가였고, 현대차는 수도권에서, 기아차는 동남권에서 부품공급 거래가 확대되었다. 둘째, 완성차 공장을 중심으로 보면, 전속거래업체는 완성차 공장과 근접경향을 나타내고 있으며, 복수(네트워크)거래 업체들은 분산경향을 나타내고 있다. 또한 부품공급체계에 있어서 JIT(Just In Time, 적기공급)보다 더욱 세밀해진 JIS(Just In Sequence, 동기서열공급)체계를 확인할 수 있었다. 셋째, 사례연구를 통해 부품업체의 전략적 입지선정과정을 살펴볼 수 있었으며, 완성차 업체의 외부화 경향과는 반대로 규모의 경제를 위한 내부화 경향이 현저하게 나타났다.

The globalization of the economy has strengthened competition in all industries. Facing an intensely competitive environment, the firm's choice of location is one of the most important strategies in enhancing its competitiveness. This paper aims to examine the locational changes and the spatial restructuring of suppliers firm with regard to modularization and customer diversification which result from the process of assembler's restructuring after the financial crisis. Some experimental findings which have been identified throughout this study can be summarized as follows: First, a number of suppliers has been located in the southern Seoul metropolitan area and northern Chungcheong area. And Hyundai's suppliers has been enlarged in the Seoul metropolitan area and Kia's in the Southeastern area. Second, suppliers who transact with several assemblers(network trade) tend to be more dispersed, but dedicated(exclusive) suppliers are more concentrated on assembly plants. Also it was confirmed that 'JIS(Just In Sequence)' system which is more detailed than 'JIT(Just In Time)'system has been used. Third, it was Prominent that suppliers are internalizing in order to reach economies of scale compare to assemblers are externalizing.

키워드

참고문헌

  1. 김달곤.김완섭, 2000, '거래비용이론을 이용한 발주기업과 협력업체간의 관계에 관한 연구,' 산업경제연구, 13(6), 329-350
  2. 남기범, 2003, '서울 신산업집적지 발전의 두 유형: 동대문 시장과 서울벤처밸리의 산업집적, 사회적 자본의 형성과 제도화 특성에 대한 비교,' 한국경제지리 학회지, 6(1), 45-60
  3. 대한상공회의소, 기업정보상세검색 코참비즈 (http://www.korchambiz.net)
  4. 문남철, 2004, '전북지역 자동차산업 입지와 지역산업 실태 및 발전방향,' 한국경제지리학회지, 7(2), 261- 281
  5. 박선규, 2004, 21세기 자동차와 모듈혁명, 보성각
  6. 박양춘, 2003, 지역경제의 재구조화와 도시 산업공간의 재편, 한울
  7. 산업연구원, 2005, 산업환경 변화와 자동차부품산업의 발전전략, 정책자료 19
  8. 서민철, 2006, 한국의 지역불균등 발전과 공간적 조절양식, 한국교원대학교 박사학위논문
  9. 손명환, 1997, '거래비용이론에 대한 검토,' 경제논집, 13, 107-126
  10. 이덕희.김현정.정미숙, 2006, '자동차산업의 기업간 거 래유형이 생산성에 미치는 효과,' 경제분석, 12(2), 147-179
  11. 이상석, 1992, 한국 자동차산업의 생산조직 및 기술과 입지에 관한 연구, 전남대 박사학위논문
  12. 이정협, 2007, '울산 자동차 클러스터의 형성과 발전 전망,' 한국경제지리학회지, 10(1), 1-18
  13. 이항구.박진수.박준용, 2003, 아웃소싱 활성화를 통한 제조업 경쟁력 강화방안, 산업연구원
  14. 정재을, 2004, '거래비용관점으로 본 우리나라 자동차 협력업체들의 성과평가,' 경영연구, 19(1), 109-138
  15. 조창연, 1993, 한국 자동차 부품공업의 입지변화, 서울대 박사학위논문
  16. 조창연, 1996, '자동차 부품공업의 공간적 특성,' 지역개발 연구논총, 4(1), 1-8
  17. 조형제, 2001, '모듈화에 따른 부품공급시스템의 변화 : '생산의 동기화'를 중심으로,' 경제와 사회, 50, 186-213
  18. 코리아오토포럼, 2007, 서울모터쇼 코리아오토포럼자료집
  19. 한국자동차공업협동조합, 1991-2006, 자동차산업편람
  20. 현대.기아자동차, 2006, 자동차산업
  21. 황주성, 1996, 정보통신기술과 기업공간조직의 관련성에 대한 연구 : 국내전자산업을 중심으로, 서울대학교 박사학위논문
  22. Amin, A., 1999, An institutionalist perspective on regional economic development, International Journal of Urban and Regional Research, 13, 365-378
  23. Barnes, T. J. and Gertler, M. S., (eds.), 2003, The New Industrial Geography: Region, regulation and institutions, Routledge
  24. Brusco, S. and Sable, C., 1981, Artisan production and economic growth, in Wilkinson, F.(ed.), The Dynamics of Labour Market Segmentation, Academic Press, 99-113
  25. Carlton, D. W., 1979, Vertical integration in competitive markets under uncertainty, Journal of Industrial Economics, 27, 189-209 https://doi.org/10.2307/2098317
  26. Casson, M., 1986, Multinational and World Trade: Vertical Integration and the Division of Labor in World Industries, Allen & Unwin, London, 1-59
  27. Castells, M., 2000, The Rise of the Network Society, 2nd Edition, Blackwell Publishers, Oxford(김묵한.박행웅.오은주 역, 2005, 네트워크 사회의 도래, 한울)
  28. Clark, G. L. and Wrigley, N., 1995, Sunk cost: a framework for economic geography, Transactions of the Institute of British Geographers, 20, 204-223 https://doi.org/10.2307/622432
  29. Cohen, S. and Fields, G., 1999, Social capital gains in Silicon Valley, California Management Review, 41(2), 108-130 https://doi.org/10.2307/41165989
  30. Cooke, P., 2001, Regional innovation system, clusters, and the knowledge economy, Industrial and Corporate Change, 10(4), 945-974 https://doi.org/10.1093/icc/10.4.945
  31. Dicken, P. and Lloyd, P. E., 1990, Location in Space: Theoretical Perspectives in Economic Geography, 3rd Edition, HarperCollins Publishers, New York
  32. Dicken, P., 2003, Global Shift: Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century, Guilford Press, New York
  33. Glasmeier, A. K. and McCluskey, R., 1987, U.S. auto parts production: an analysis of the organization and location of a changing industry, Economic Geography, 63(2), 143-147
  34. Inzerilli, G., 1990, The Italian alternative: Flexible organization and social management, International Studies of Management & Ogarnization, 20(4). 6-21
  35. Knox, P. and Pinch, S., 2000, Urban Social Geography, Prentice Hall, New York
  36. Lee, Y-S., 2003, Lean production system, labor unions, and greenfield locations of the Korean new auto assembly plants and their suppliers, Econmic Geography, 79(3), 321-340
  37. Mair, A., Florida, R., and Kenney, M., 1988, The new geography of automobile production: Japanese transplants in North America, Economic Geography, 64(4). 352-373 https://doi.org/10.2307/144233
  38. Markusen, A. R., 1996, Sicky places in slippery space: a typology of industrial districts, Economic Geography, 72(3), 293-313 https://doi.org/10.2307/144402
  39. Morgan, K., 2003, Reversing attrition?: The auto cluster in Baden-WÜrttemberg, in Barnes, T. J. and Gertler, M. S. (eds.), The New Industrial Geography: Region, Regulation and Institutions, Routledge, London, 74-97
  40. Park, B-G., 2003, Politics of scale and globalization of the South Korean automobile industry, Economic Geography, 79, 173-194 https://doi.org/10.1111/j.1944-8287.2003.tb00207.x
  41. Ruigrok, W. and R. van Tulder, 1995, The Logic of International Restructuring, Routledge, London
  42. Scott, A. J., 1986, Industrial organization and location: division of labor, the firm, and spatial process, Economic Geography, 62, 220-225
  43. Schoenberger, E., 1988, From Fordism to flexible accumulation: technology, competitive strategies, and international Location, Environment and planning D: Society and Space, 6(3), 245-262 https://doi.org/10.1068/d060245
  44. Swedberg, R., 1990, Economics and Sociology, Princeton University Press
  45. Thrift, N., 2000, Pandora's box? cultural geographies of economies, in Clark, G.L., Gertler, M.S., and Feldman, M. (eds.), The Oxford Handbook of Economic Geography, Oxford University Press, Oxford, 698-704
  46. Williamson, O. E., 1981, The modern corporation: origins, evolution, attribute, Journal of Political Economic Literature, 19. 1537-1568
  47. Williamson, O. E., 1986, What is transaction cost economics? in Williamson, O.(ed.), Economic Organization: Firm, Market and Policy Control, New York University Press, New York, 180-181
  48. Yeung, H. W., 1998, Transnational Corporations and Business Networks: Hong Kong Firms in the ASEAN Region, Routledge, London