Policy Reform of Special Education Technology to Expand the Learning Opportunities of the Disabilities

장애학생의 학습기회 확대를 위한 특수교육정보화 정책 개선 방안

  • Received : 2006.09.11
  • Accepted : 2006.10.09
  • Published : 2007.01.30

Abstract

To improve access to the learning opportunities of students with disabilities, this study is to identify the potential of the information communication technology in education for the disabilities and to suggest the policy reforms for the special education technology. To answer it, the related literatures of other developed countries and Korea were collected and analyzed by desirability and feasibility as criteria. From the view of the desirability, this study found that the policies of special education in Korea were still regarded as subsidiary and separated from the general students. Moreover, from the view of the feasibility, the law and financial support was relatively insufficient than other countries to implement the policy more effectively and stably. To solve these problems, this study suggests the policy reforms in Korea as five areas and seven tasks.

본 연구는 정보통신기술이 장애학생의 학습기회 확대에 대해 지닌 잠재성을 확인하고, 앞으로 특수교육정보화(special education technology) 정책이 추진되어야 하는 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해, 정책의 소망성과 실현가능성을 준거로 첫째 특수교육정보화에 관한 해외 동향 및 사례를 살펴보고, 둘째 이를 우리나라 현황과 비교 분석하였다. 연구 수행 결과, 첫째 소망성과 관련하여 공평성 측면에서 아직 장애인을 위해 별도의 정책을 고안하는 격리 위주의 관점에서 벗어나지 못하고 있는 것으로 보인다. 둘째, 실현가능성 측면에서 체계적이고도 안정적인 정책 실행을 위한 법제도 및 재정 안정성이 부족한 편이다. 이러한 문제점을 개선하기 위하여 향후 특수교육정보화 정책 방향을 5개 영역의 7개 과제로 제시하였다.

Keywords