E-Learning Strategies Affecting the levels of Participation, Achievement and Satisfaction in the University Blended Learning Environment

대학교 혼합학습(Blended Learning) 환경에서 학습참여도, 학업성취도, 학습만족도에 영향을 미치는 e-러닝 학습전략

  • 김미영 (충남대학교 공업교육학부)
  • Received : 2007.02.26
  • Accepted : 2007.06.25
  • Published : 2007.07.31

Abstract

The present study is to investigate the elements of e-learning strategies affecting the levels of participation, achievement and satisfaction for learners who participated in the university blended learning environment. For this, 58 subjects were recruited who participated in the blended learning class at K university. E-learning strategies, achievement and satisfaction levels were measured for data collection, and the level of participation was measured by analyzing the LMS log-in database. For data analysis, first, means and standard deviation were computed to find the level of e-learning strategies of the subjects. Second, linear regression analysis was conducted to find the e-learning strategies that could estimate the levels of achievement, participation and satisfaction. As a result, variables to estimate the achievement level included time management strategy and overload management strategy. Variables to estimate the participation level included self-directed strategy, time management strategy and overload management strategy. Finally, variables to estimate the satisfaction level included multiple discussion management strategy, asynchronous management strategy and sociality. Based on these estimated variables, the author suggested some ideas to increase the educational effectiveness.

이 연구에서는 대학의 혼합학습 환경에 참여한 학습자를 대상으로 학업성취도, 학습만족도, 학습참여도에 영향을 미치는 e-러닝 학습전략의 요인을 조사하고자 하였다. 이 연구를 위해 K대학교에서 혼합학습(BL)에 참여하는 58명을 선정하였다. 연구를 위하여 e-러닝 학습전략, 학업성취도, 학습만족도를 측정하였고, 학습참여도는 LMS의 로그인 정보를 분석하였다. 자료 분석방법으로는 학습자들의 e-러닝 학습전략의 수준을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였다. 학업성취도, 학습참여도, 학습만족도를 예측할 수 있는 e-러닝 학습전략을 알아보기 위해서는 선형 회귀분석을 하였다. 연구결과, 학업성취도를 예측하는 변인으로는 시간관리전략, 과부하관리전략으로 규명되었다. 학습참여도를 예측하는 변인으로는 자기주도전략, 시간관리전략, 과부하관리전략으로 규명되었다. 학습만족도를 예측하는 변인으로는 다중토론관리전략, 비동시성관리전략, 사회성으로 규명되었다. 이 연구에서 규명된 예측변인을 토대로 교육효과를 높이기 위해 고려 할 사항을 제언하였다.

Keywords