DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Designed Formulae for Predicting Ultimate Strength of the Perforated Stiffened Plate subjected to Axial Compressive Loading

압축하중을 받는 유공보강판 구조의 최종강도 설계식 개발

  • Park, Joo-Shin (Graduate school of Engineering, Osaka University) ;
  • Ko, Jae-Yong (Faculty of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Kyung-Hwan (Research institute of Medium & Small Shipbuilding)
  • 박주신 (오사카대학원 선박해양공학과) ;
  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 이경환 (중소조선연구원)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Ship structures are thin-walled structures and lots of cutouts, for example, of inner bottom structure, girder, upper deck hatch, floor and dia-frame etc. In the case where a plate has cutout it experiences reduced buckling and ultimate strength and at the same time the in-plane stress under compressive load produced by hull girder bending will be redistributed. In the present paper, we investigated several kinds of perforated stiffened model from actual ship structure and series of elasto-plastic large deflection analyses were performed to investigate into the influence of perforation on the buckling and ultimate strength of the perforated stiffened plate varying the cutout ratio, web height, thickness and type of cross-section by commercial FEA program(ANSYS). Closed-form formulas for predicting the ultimate strength of the perforated stiffened plate are empirically derived by curve fitting based on the Finite Element Analysis results. These formulas are used to evaluate the ultimate strength, which showed good correlation with FEM results. These results will be useful for evaluating the ultimate strength of the perforated stiffened plate in the preliminary design.

선체는 기본적으로 얇은 판부재들의 조합으로 구성되어 있으며 이들 중 상당수는 유공을 가진 유공판(Perforated plate)으로 이루어져있다. 선체에 설치된 유공판으로서는 선체 상갑판 해치(하역시설로 사용), 선저부의 거더와 플로어(중량경감과 선박 건조 및 검사시 통로확보용), 다이어프램(중량경감 및 파이프 관통의 목적)등이 있다. 이들 유공판에 압축하중이 작용하면 좌굴과 최종강도 특성이 크게 변화할 뿐만 아니라 수반되는 면내응력도 재 분포하게 되어 심각한 문제를 발생한다. 본 연구에서는 실선에서 사용 중인 유공보강판의 모델을 조사하여 비선형 유한요소법(ANSYS)을 사용하여 종방향 압축하중이 작용하는 경우에 대해서 유공비, 웹 치수, 웹 두께 그리고 보강재 단면을 변화시켜가며, 최종강도 시리즈 해석을 수행하고, 최종강도 예측 설계식을 제안하였으며, 식의 정도성을 검증하기 위하여 유한요소해석 결과와 비교하여 정도를 확인하였다. 제안된 설계식은 초기구조설계 시 유공보강판의 최종강도 계산에 유용하게 사용되리라 판단된다.

Keywords

References

  1. 박주신(2004) "선체판의 2차좌굴을 고려한 비선형거동에 관한 연구", 공학석사학위논문.
  2. 박주신, 고재용, 이준교(2005) "종, 횡방향 압축하중을 받는 유공판의 좌굴을 고려한 최종강도 설계식개발", 항해항만학회지. https://doi.org/10.5394/KINPR.2006.30.3.173
  3. 박주신, 고재용, 오경근(2006) "유공보강판의 좌굴 및 극한 강도 특성에 관한 연구", 항해항만학회지, 제30권 6호, pp.439-446. https://doi.org/10.5394/KINPR.2006.30.6.439
  4. 심종원(2005) "유공 보강판의 최종강도 설계식 개발에 관한 연구", 부산대학교 대학원, 조선해양공학과 공학석사학위논문.
  5. 전민정, 박영일, 백점기(2001) "선체 유공판의 좌굴 및 최 종강도 설계식의 개발", 대한조선학회 추계 논문집, pp. 314-317
  6. ANSYS Inc(2000). ANSYS theory manual - "Nonlinear buckling problem", Chapter 3, Part4, pp. 120-132.
  7. Minoru Harada, Masahiko Fujikubo(2001) "Estimation of Buckling and Ultimate Strength of Rectangular Plate with Cutout", Meeting of KSSC Ship Structure Congress, July.
  8. Paik, J. K. Ham, J. H., and Kim, E. N. (1992) "A new plate buckling design formula", J. of the Society of Naval Architects of Japan, Vol.171 , pp.559-556.
  9. Paik, J. K., Ham, J. H., and Ko, J. H. (1992) "A new plate buckling design formula(2nd Report) - On the plasticity correction" - J. of the society of naval architects of Japan, Vol.172.
  10. Tetsuya Yao and Chikahisa Murakami(2001) "Buckling/Ultimate Strength of Perporated Rectangular Plate under Thrust", J. of the Society of Naval Architects of Japan, Vol.171, pp.731-737.