Abstract
The quality characteristics of brand and non-brand Korean beefs, found in retail circulation, were studied via physicochemical and microbiological analysis and sensory tests. The average price of 100 g of brand Korean beef sirloin was 7.6 USD (1USD=950won), while the price of non-brand Korean beef was 3.1 USD. The fat content of the brand beef seemed to be higher, yet the difference was not significant. In both the brand and non-brand beefs, pH levels were approximately 5.27 We found that lightness (Hunter L value) tended to be higher in the brand beef, but again, this difference was not significant. For the cooked beef texture, the brand beef seemed to have lower gumminess, and had significantly less fracturability, than the non-brand beef. Significant differences could not be found with regards to microbiological stability between the two types of beef. In the raw beef sensory test, significant differences were identified for meat color, fat color, fat in muscle, flavor, and general preference. Also, the after cooking sensory test showed that brand beef had better characteristics for color, flavor, juiciness, softness, taste, chewiness, and preference.
이 연구는 시중 유통 브랜드 한우와 비브랜드 한우의 품질 특성을 조사하기 위하여 이화학적, 미생물학적, 관능적, 평가로 품질특성을 알아보고자 하였다. 채끝을 기준으로 할 때 국내산 브랜드 소고기의 100 g 당 평균 가격은 7,200원, 비브랜드 소고기은 2,974원이었다. 브랜드 한우에서는 지방의 함량이 높은 경향을 보였지만, 브랜드 한우와 비브랜드 한우간에는 유의적 차이가 없는 것으로 나타났다. 국내산 브랜드 한우와 비브랜드 한우 모두 pH는 약 5.27로 차이가 없는 것으로 나타났다. 브랜드 한우의 lightness(Hunter L value)가 조금 더 높은 경향을 보였으나 유의적인 차이는 나타나지 않았다. 가열육에서의 조직감을 보면 비브랜드 한우가 gumminess, fracturability chewiness에서 브랜드 한우보다 높은 경향을 나타냈으며, 이중 gumminess, fracturability에서는 브랜드 한우와 비브랜드 한우간에 유의적 차이가 있었다. 미생물적 안전성 차원에서 볼 때 국내산 브랜드 한우의 비브랜드 한우와 차이가 나지 않는 것으로 나타났다. 신선육의 관능평가에서는 육색, 지방색, 근내지방도, 향미, 종합적 기호도에 있어서 모두 유의적 차이가 나는 것으로 나타났다. 또한 조리 후 관능평가에서도 브랜드 한우가 비브랜드 한우에 비해 색, 향미, 다즙성, 연도, 맛, 씹힙성, 종합적 기호도가 우수한 것으로 나타났다.