Abstract
As the coverage of Web services become wider and the number of implementation cases is growing, the importance of applying the Web services quality model to real world is increased. For maintaining the level of Web services qualify, it should be required to study on assurance method of Web services qualify level. Assurance for Web services, which is newly proposed by OASIS TC, means the totality of activities for managing the quality level of them. For managing Web service quality, Web service associates could usually use SLA(Service Level Agreement) method in which a service consumer contracts for some service level with a service provider and gives for penalty or pays incentives according to the result of evaluation of services. But, there are some difficulties in applying SLA to Web services, because Web services have publicity, multiple users, and 3rd party for management. So, we need a new assurance method for Web service by considering the characteristics of Web services. This paper provides the new concept of committed assurance level for Web services. This concept can be defined as the set of maximum level of quality expected by each user, which provide the consistent view of Web service quality. This paper presents the method for duality associates to preserve some quality level of Web service by using this concept.
웹 서비스의 활용 범위가 커지고 실제적인 구현사례가 늘어감에 따라, 웹 서비스 품질모델을 현실적으로 적용할 수 있는 방법에 대한 중요성이 커지고 있다. 웹 서비스 품질을 일관성있게 유지하기 위해서는 웹 서비스 품질보증에 대한 방안이 연구되어야만 한다. 웹 서비스 보증이란 웹 서비스의 품질수준을 일정수준이상으로 유지하기 위한 행위들의 총체를 의미하며, 이를 위해 웹 서비스 품질보증자란 새로운 개념의 관계자가 국제기구에서 웹 서비스 표준으로 새롭게 제시되었다. 웹 서비스 품질보증자는 웹 서비스 사용자들의 품질요구사항을 수렴하여, 웹 서비스 제공자가 일정 품질수준이상의 웹 서비스를 제공할 수 있도록 감시한다. 웹 서비스 제공자와 사용자 그리고, 품질보증자는 웹 서비스 수준을 관리하기 위해 서비스 수준을 측정하여 그 결과에 따라 페널티와 인센티브를 부여하는 SLA(Service Level Agreement) 방식을 적용할 수 있다. 하지만, SLA에서는 서비스 사용자와 제공자가 같은 서비스 항목에 대해 일대일로 대응한다는 전제를 가지고 있어서, 다수사용자와 공공성, 그리고 제3자 관리와 같은 웹 서비스 프레임워크에는 적합하지 않은 점들이 존재한다. 따라서, 웹 서비스에 SLA를 적용하기 위해서는 웹 서비스의 이러한 특성들을 반영한 새로운 보증기법이 필요하다. 본 논문에서는 품질 기대수준을 표현하기 위해 웹 서비스 품질 위탁보증수준이라는 새로운 개념을 제시하고자 한다. 이는 각 사용자의 각 품질항목별 품질기대수준의 최대치라 할 수 있으며, 웹 서비스 품질관계자에게 일관성있는 품질 뷰를 제공한다. 본 논문에서는 이를 이용해 각 품질관계자가 보다 쉽게 일정 수준이상의 품질수준을 유지할 수 있는 방안에 대해 제시하고자 한다.