Study on Consumer Purchase Behavior Based on Purchase Experience of Luxury Goods

명품구매경험에 따른 명품구매행동분석

  • Han, Su-Jin (Dept. of Consumer & Child Studies, Incheon Univ.)
  • 한수진 (인천대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2007.06.29

Abstract

This study explores diverse consumer characteristics pursuant to whether the consumers in question have purchased luxury goods, and it also explores the variables that tend to influence such purchases. Furthermore, the relationship between consumers' purchases of, propensity for and preference toward luxury goods is researched, and an analysis is also conducted on the degrees of influence that consumer purchases of luxury goods have on consumer propensity and preference for luxury goods. The results show that the experience of such purchases determines the diverse characteristics of consumers in such areas as age, expenditures and overseas travel. In addition, the propensity of consumers to buy luxury goods is related to the tendency toward trends, self-planning, rationality and economic efficiency, while the preference of consumers is linked to the tendency toward trends, self-realization and rationality. This study aims to analyze and understand the consumer group of college women in their 20s, and it also seeks to help establish policies that will provide consumer education so badly needed by such women who are or who will be the main players of their respective household economies and rates of consumption.

Keywords

References

  1. 강이주(2003). 상품특성과 신용카드 연체경험에 따른 수입 유명브랜드 선호도에 관한 연구- 20-30대 여성을 중심으로-.소비문화연구, 6(2), 75-91
  2. 김상일(2003). 신세대 소비자,모순의 소비코드를 읽어라. LG 주간경제, 738, 30-34
  3. 김선숙(2006). 매스티지 명품에 관한 고찰. 한국의류학회지, 30(1), 12-19
  4. 김세희(2004). 의복쇼핑성향의 측정도구 개발. 한국의류학회지, 29(9), 1253-1264
  5. 김재문(2002). 명품의 조건. LG 주간경제, 677, 34-38
  6. 김지영(1996). 쇼핑가치, 소비자관여, 소비감정에 따른 의류제품 구매 후 만족에 관한 연구. 한양대학교 박사학위논문
  7. 박미정 . 임숙자 . 이승희(2001). 과시소비성향과 정장수입브랜드 선호에 따른 의복구매행동에 관한 연구. 한국의류학회지, 26(1), 3-14
  8. 박철(1993). 청소년의 광고수용과 물질주의 가치관에 관한 연구. 청소년연구, 19, 56-79
  9. 박희랑 . 한덕웅(2006). 한국 여성의 명품 구매행동을 설명 하는 통합모형. 한국심리학회지, 7(2), 195-226
  10. 서민애 . 박광희 (2001). 수입여성의류 구매유무에 따른 의복행동 -쇼핑성향과 구매행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(6), 79-92
  11. 이승신 . 류미현 . 정승은 (1998). 청소년소비자의 소비자능력이 과시소비에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 16(2), 1-10
  12. 이승우(2002). 남에게 보이기 위한 소비, 명품을 쫓는 사람들. 소비자시대, 7, 68-69
  13. 이승일(2003). 명품성의 가치. LG 주간경제, 751, 3
  14. 이승희 . 이랑 . 정소연(2003). 패션명품 브랜드에 대한 구매 행동 연구. 한국의류학회지, 28(11), 1241-1251
  15. 이영희 . 계선자(2001). 청소년소비자의 과시소비성향 및 관련변인. 한국가족자원경영학회지, 5(1), 111-122
  16. 이윤경 . 황선진(2000). 소비자의 물질주의 특성과 제품의 가격, 구매시점과오가 구매행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(6), 884-894
  17. 이의자(1992). TV광고가 물질주의 성향에 미치는 영향에 관한 연구 : 어린이와 청소년을 대상으로. 광고연구, 봄호, 257-283
  18. 이혜은(2001) 여대생 소비자의 수입상품 선호도와 수입화장품 구매행동에 관한 연구. 건국대학교 석사학위 논문
  19. 정민숙(1990). 청소년의 상표에 대한 이미지 및 선호도 . 충동구매에 관한 연구. 숙명여대 석사학위 논문
  20. 정혜영(2000). 여대생들의 유명브랜드 의류에 대한 태도에 관한 연구. 복식문화연구, 8(1), 1-14
  21. 조은아 . 김미숙(2004). 청소년의 과시소비성향에 따른 수입 명품 및 유명브랜드 의류제품에 대한 태도 및 구매행동. 한국의류학회지, 28(1), 76-87
  22. 채진미 . 이은영(2005). 연령과 사회계층 변인에 따른 해외 명품에 대한 태도와 구매빈도. 한국의류학회지, 29(6), 885-895
  23. 최선형(2001) 패션 명품에 대한 태도 연구. 복식문화연구, 9(6), 842-854
  24. 편세린(1997). 청소년의 소비지향태도와 과시소비성향에 판한 연구. 서울대 석사학위논문
  25. 홍금희(1996). 수입 캐쥬얼 상표에 대한 소비자 태도 차원과 상표 이미지에 관한 연구. 한국의류학회, 20(6), 1096-1106
  26. 동아출판사(2005). 동아국어사전
  27. 매일경제 2007. 5. 17
  28. 한국일보 2002. 4. 24
  29. 이코노미플러스 2007. 3
  30. Caplovitz, D.(1967). The Poor pay more new york: The free press of glencoe
  31. Etzel. Michael J. and Walker. B. J.(1974). Advertising strategy for foreign product. Journal of Advertising Research, 14, 18-39
  32. Hampton. Gerald. M. (1977). Perceived risk in buying product made abroad by american firm : Buyer Business Studies
  33. Johansson. J. K.(1974) Assessing the impact country of origin on product evaluation. Journal of Marketing Research, 22, 291-315
  34. Mandel, N. Petrova, P. & Cialdini, R. B.(2006). Images of succeed and the preference for luxury brands. Journal of comsumer psychology, 16, 101-128 https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1602_1
  35. Moschis, G. P., Moor, R. L. & Smith, R. B. (1983). the Impact of family communication on adolescent consumer socialization. Journal of Consumer Research, 11, 314-339
  36. Ward, S.(1974) Consumer socialization. Journal of Consumer Research, 1, 741-756