Abstract
The purpose of the study is to see how the bibliotherapy program has an effect on the improvement of a junior high school student's career maturity degree, and how it can be applied to students for developmental and collective approach. In this experiment, bibliotherapy program was progressed 11 times for 60 minutes to twenty second grade students of W junior high school in Kyeonggi-Do. There are two groups: one is the control group, and the other experiment group. In order to verify the effect of a bibliotherapy program a correspondence specimen t-test analysis was used. The degree of youth's course maturity has been checked to see if there is any difference between the preliminary inspection and the post inspection for both the experiment group and the control group. Moreover, ANCOVA was applied in order to grasp if there is any difference between the experiment group and the control group to the post mark.
본 연구의 목적은 독서치료 프로그램이 중학생의 진로 태도 성숙에 미치는 영향 정도와 발달적 집단적 접근으로서 청소년들에게 얼마나 적절하게 이용될 수 있는가를 파악해보는 것이다. 이를 위하여 경기도 소재 W중학교 2학년생 20명을 대상으로 독서치료 프로그램이 60분씩 11회에 걸쳐 진행되었다. 독서치료 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 청소년의 진로성숙도검사가 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실시되었다. 각 집단 간의 사전점수와 사후점수의 차이분석을 위해 대응표본 t-검증분석이 사용되었으며, 또한 사후점수에 대해서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는지를 파악하기 위해서 공분산분석이 적용되었다. 연구결과 독서치료 프로그램이 중학생의 진로성숙도에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.