A Study on the Bibliotherapy Program's Influence on the Improvement of a Junior High School Student's Career Maturity Degree

독서치료 프로그램이 중학생의 진로성숙도 향상에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of the study is to see how the bibliotherapy program has an effect on the improvement of a junior high school student's career maturity degree, and how it can be applied to students for developmental and collective approach. In this experiment, bibliotherapy program was progressed 11 times for 60 minutes to twenty second grade students of W junior high school in Kyeonggi-Do. There are two groups: one is the control group, and the other experiment group. In order to verify the effect of a bibliotherapy program a correspondence specimen t-test analysis was used. The degree of youth's course maturity has been checked to see if there is any difference between the preliminary inspection and the post inspection for both the experiment group and the control group. Moreover, ANCOVA was applied in order to grasp if there is any difference between the experiment group and the control group to the post mark.

본 연구의 목적은 독서치료 프로그램이 중학생의 진로 태도 성숙에 미치는 영향 정도와 발달적 집단적 접근으로서 청소년들에게 얼마나 적절하게 이용될 수 있는가를 파악해보는 것이다. 이를 위하여 경기도 소재 W중학교 2학년생 20명을 대상으로 독서치료 프로그램이 60분씩 11회에 걸쳐 진행되었다. 독서치료 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 청소년의 진로성숙도검사가 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실시되었다. 각 집단 간의 사전점수와 사후점수의 차이분석을 위해 대응표본 t-검증분석이 사용되었으며, 또한 사후점수에 대해서 실험집단과 통제집단 간에 유의한 차이가 있는지를 파악하기 위해서 공분산분석이 적용되었다. 연구결과 독서치료 프로그램이 중학생의 진로성숙도에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 한국어린이문학교육학회, 2001, '독서치료' 서울: 학지사. pp.49-59
  2. 김충기, 1997, '변화하는 사회에서의 진로와 직업선택' 교육논총 28(1): 59-111
  3. 신윤호, 오만득, 2005, '생활지도와 진로개발' 서울: 교육과학사,pp.338-343
  4. 강재태, 배종훈, 강대구, 2003, '진로지도의 이론과 실제' 서울: 교육과학사, p.190
  5. 강재태, 배종훈, 강대구, 2003, '진로지도의 이론과 실제' 서울: 교육과학사, p.19
  6. http://kosis.nso.go.kr
  7. http://218.149.84.8/view.htm?Key_code
  8. 손성호, 1994, '진로정보활동 프로그랩이 진로성숙 및 진로결정에 미치는 효과', 석사학위논문,건국대학교 교육대학원
  9. 이기학, 이학주, 2000 , '대학생의 진로 태도 성숙 정도에 대한 예언변인으로서의 자기-효능감 효과 검증에 대한 연구', '한국심리학회지: 상담 및 심리치료' 12(1): 127-136
  10. Doll, Beth & Doll, Carol Ann, Bibliotherapy with Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together (Englewood: Libraries Unlimited, 1997), pp.10-11
  11. Schultheis, M. A., 1970, A Study of the Effects of Selected Reading on Child Children's Anachronic Performances and Social Adjustment, Dissertation Abstracts International. 30. 4319A
  12. Green. D. A., 'A Study of the Impact of Bibliotherapy on the Self-Concept of Mexican-American children ten and eleven years of age,' Dissertation Abstracts International. Vol.50, No.5(1989), pp.1252A
  13. Nuccio. Lena Marie., 1997, The Effects if Bibliotherapy on the Self-Esteem and Teacher-Rated Classroom Behavior on third-grade Children of Divorce doctoral Dissertations, The university of Southern Mississippi
  14. 강성미,'집단적 독서요법이 부적응학생의 자아정체감과 인간관계에 미치는 효과,' 석사학위논문, 강원대학교 교육대학원, 2003
  15. 임은숙,'중학생의 자아정체성 신장을 위한 독서치료 연구,' 석사학위논문,제주대학교 교육대학원, 2003
  16. 김윤숙,'집단독서법프로그램이 중학생의 자아존중감과 내적통제성에 미치는 효과,' 석사학위논문,한서대학교 교육대학원, 2005
  17. 최미영,'독서요법 프로그램을 통한 중학생의 자아정체성 향상에 관한 연구,' 석사학위논문,홍익대학교 교육대학원, 2005
  18. 김용태, '청소년 비행치료를 위한 독서요법에 관한 연구,' 석사학위논문, 원광대학교 교육대학원, 1985
  19. 윤달원,'비행청소년의 자아개념육성을 위한 독서요법의 효과,' 박사학위논문,성신여자대학교 대학원, 1990
  20. 최선희,'아동의 사회적 자아개념과 인간관계 증진을 위한 독서요법의 효과,' 석사학위논문, 경북대학교 교육대학원,1997
  21. 반금현, '집단적 독서요법을 통한 고등학교 학생의 자아개념 향상에 관한 연구,' 석사학위논문,가톨릭대학교 교육대학원, 2001
  22. 김명숙,'중학생의 독서습관과 진로성숙도와의 관계,' 석사학위논문,동국 대학교 교육대학원,1998
  23. 배은경, '독서를 통한 진로집단상담 프로그램이 여고생의 진로결정 자기 효능감과 진로태도 성숙에 미치는 효과,' 석사학위논문, 계명대학교 교육대학원,2003
  24. 전미경,'초등학교 아동의 독서성향과 진로의식과의 관계,' 석사학위논문,숙명여자대학교 교육대학원,2003
  25. Doll, Beth & Doll, Carol Ann, Bibliotherapy with Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together (Englewood: Libraries Unlimited, 1997), pp.10-11
  26. Pardeck, John T., 한윤옥 외 역, 2004, 독서치료 이론과 기법
  27. 자신을 소개할 때 흔히 이름, 학교 등을 소개하지만 잘 기억되지 않을 뿐더러 이미 가지고 있는 선입관 등으로 사람을 이해하는데 방해가 되므로 서로 별칭을 지어 소개하도록 하였다. 특히 진로를 탐색하기 위한 프로그램이므로 별칭을 짓되, 자기가 원하는 직업을 선택하여 직업명을 별칭을 짓도록 하였다.
  28. Nunnally. J. C., Psychometric Theory(2nd Ed.) (New York: McGraw-Hill Book Company, 1978)