A Study on Convergency of Tunnel Displacement using Control Chart Method

관리도 기법을 이용한 터널 변위수렴 특성에 관한 연구

  • Yim, Sung-Bin (Department of Earth & Environmental Sciences, Chungbuk National University) ;
  • Kim, Sung-Kwon (Department of Earth & Environmental Sciences, Chungbuk National University) ;
  • Seo, Yong-Seok (Department of Earth & Environmental Sciences, Chungbuk National University) ;
  • Park, Si-Hyun (Korea Infrastructure Safety & Technology Corporation, Underground Facility Dept.)
  • 임성빈 (충북대학교 지구환경과학과) ;
  • 김성권 (충북대학교 지구환경과학과) ;
  • 서용석 (충북대학교 지구환경과학과) ;
  • 박시현 (한국시설안전기술공단 지하시설실)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

Tunnel deformation happens by excavation. After installation of support, tunnel is gradually stabilized over time. Effect of excavation on tunnel behavior decreases as increase of distance from face. If the time that the displacement converges by tunnel stabilization is estimated, processes after stabilization can be advanced and economic loss can be reduced. In this study, the distance of displacement convergent point from face in the tunnel constructed on sedimentary rock is estimated using control chart method. As the results of analysis using a control of chart, displacements in a sedimentary rock tunnel are converged within 100 m from each tunnel face.

터널은 굴착에 의해 지반의 변형을 일으키며, 지보를 설치하고 시간이 지남에 따라 점차 안정화된다. 터널 굴착이 지반 거동에 미치는 영향은 계측지점과 막장간의 거리가 증가함에 따라 감소한다. 터널의 변위가 수렴하여 안정화되는 시점을 예측할 수 있다면, 안정화 이후 이루어지는 여러 공정들을 앞당김으로써 시간적, 경제적 손실을 줄일 수 있다. 따라서 본 연구에서는 변위 수렴 시점을 예측하기 위하여 관리도 기법을 적용하였다. 퇴적암을 기반으로 하는 터널에 대한 관리도 판정 결과, 막장에서부터의 거리가 최대 100 m 이내에서 변위가 수렴하였다.

Keywords

References

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