Motives of Purchasing Beauty Service and Beauty Service Information Search According to Lifestyle Type

Lifestyle Type에 따른 미용서비스 이용 동기 및 점포탐색

  • 김민정 (서경대학교 미용예술학과) ;
  • 김성남 (서경대학교 미용예술학과)
  • Received : 2006.11.13
  • Published : 2007.10.31

Abstract

This study aims at providing basic data for the beauty industry to establish more reasonable marketing plans for women in identifying their Lifestyles, observing and analyzing their purchase behavior for beauty service. Women were classified into four types: fashion appearance oriented type, sociable personality oriented type, brand oriented type, fashion indifferent type. The result of the differences between their lifestyles and purchase behavior for beaty service is as followed. Purchasing behaviors, such as motives of purchase beauty service, beauty service information search, beauty service estimation standards were made a difference in lifestyle types.

Keywords

References

  1. 김성남 (2005) 미용서비스 품질지각이 구매의도에 미치는 영향 분석. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김영우 (2004) 점포속성과 고객특성이 미용실 충성도에 미치는 영향. 용인대학교 경영대학원 석사학위논문
  3. 김현정 (2004) 여대생의 Lifestyle type에 따른 화장품 구매행동 및 사용행태에 관한 연구. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문
  4. 박은주.장영용 (2002) 미용서비스의 과정적, 결과적 품질과 소비자 만족에 관한 연구. 복식문화연구, 10(4), 350-363
  5. 박종순 (2005) 미용서비스에 대한 고객만족과 점포충성도 및 구전활동. 경희대학교 대학원 석사학위논문
  6. 서현수(2003) 30-40대 여성의 Lifestyle과 의복구매행동. 서울여자대학교 대학원석사학위논문
  7. 윤관영 (2003) 고객의 미용실 선택 관한 조사연구. 한성대학교 예술대학원 석사학위논문
  8. 이정희 (2005) 여대생의 헤어 Lifestyle에 따른 헤어디자인 선호도. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  9. 장동기 (1997) 화장품 사용 Lifestyle에 따른 유통전략에 관한 실증적 연구 -특히 서울 거주 18-39세 여성을 중심으로-. 한국외국어대학교 세계경영대학원 석사학위논문
  10. 장영용.박은주 (2005) 미용서비스에서 소비자의 구매동기가 정보탐색에 미치는 영향. 마케팅과학연구, 15(1), 41-60
  11. 조판래 (2003) 점포속성과 소비자속성이 미용서비스 선택행동에 미치는 영향. 인천대학교 대학원 박사학위논문
  12. 채정숙 (2001) 여대생의 Lifestyle type에 따른 화장품 구매 및 사용 행동 분석. 대한가정학회지, 39(11), 91-107
  13. 채진미 (1997) 50-60대 여성들의 Lifestyle의 다양성과 의복구매행동. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  14. 최병용 (1991) '최신 소비자 행동론' 박영사, 서울, p.87
  15. 황선아.황선진 (2001) 미용실의 서비스 품질과 소비자 만족에 관한 연구. Journal of the Korean Society of Costume, 151(8), 171-183
  16. Engal J.F., Blackwell R.D. and Kollat D.T. (1978) 'Consumer Behavior'. Hinsdale, Illinois, pp.174-175. p.188
  17. Lazer W. (1963) 'Life Style Concepts & Marketing'. AMA, pp.483-485
  18. Lesile L.D. (1984) Clothing and human behavior. A Review Home Economics Journal, 12, 325-339 https://doi.org/10.1177/1077727X8401200308