Analysis of Curriculum on Types of Beauty-Related High Schools

미용관련 고등학교의 유형에 따른 교육과정 실태조사

  • 김영경 (부산여자대학 피부미용과) ;
  • 박은주 (동아대학교 의상섬유학부)
  • Received : 2006.08.04
  • Published : 2007.02.28

Abstract

The purposes of this study were to investigate the names and locations of beauty-related high schools, and to examine the cources and subjects of beauty-related high schools according to types of high schools. Data were obtained from 8 beauty-related high schools, which consisted of 2 schools for each beauty-related high schools types and permitted the investigation of their curriculum. The findings of this study were as follows: First, These were about 30 beauty-related high schools that were mostly industrial high schools, located in Busan and Kyungsang Province, and almost used "Beauty" or "Aesthetics" as the name of department. Second, the rates of common and professional courses of business high schools and industrial high schools were similar to those suggested from the Ministry of Education and Human Resources. But for specialized high schools and integrated high schools, the rate of these courses were not in accord with those of the Ministry of Education and Human Resources. Third, The credit hour of special study in beauty-related high schools largest in hair care, followed by skin care and makeup courses. But nail and foot care were established only 2-3 beauty-related high schools. Fourth, The number of subjects of special study were largest in specialty high school. Industrial high schools offered the least number of subjects of special study. Fifth, as a result of making a comparative analysis of their subjects of special study, eight high schools offered hair care, skin care, public health and makeup courses, which had the same or similar titles. The independence titles were established nail care and foot care. The others titles were established actual training, food and nutrition, digital image processing, accounts theory, coordinatin.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2000) 교육과정 연구학교 운영 자료. p.28
  2. 교육인적자원부 (2001) 고등학교 교육과정 편성 .운영 자료 -학교 교육과정 편성 .운영의 실제-. pp.34-56
  3. 구자영 . 장문정 (1997) 전문대학 미용계학과의 학과 명칭과 교육과 정수정에 관한 연구. 한국미용학회지, 12, 123-132
  4. 김진수 (2003) 한국미용교육 교과과정 개선방안에 관한 연구. 한성대 학교 대학원 석사학위논문
  5. 김미녀 (2003) 미용고등학교 학생들의 교과과정 만족요인조사. 경산 대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김옥주 (2003) 한국미용교육 교과과정 개선방안에 관한 연구. 한남대 학교 대학원 석사학위논문
  7. 옥준필 .강성원 (1999) 특성화 고등학교 발전방안 연구. 한국직업능력개발원, pp.253-373
  8. 윤홍숙 (2004) 미용관련 고등학교 교과과정 개선방안. 한남대학교 대학원 석사학위논문
  9. 임여경 (2004) 미용관련 고등학교 교육에 대한 실태조사 및 발전방 안 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문
  10. 제7차 교육과정 교육부 (1998) 고시 제 1997-15호
  11. 표선희 (1999) 특성화고등학교의 활성화 방안에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  12. 한국직업능력개발원 (2001) 일반계 고등학교 직업과정 운영의 실태 분석 및 개선방안 기본연구. pp.1-9
  13. 한국직업능력개발원 (2002a) 헤어미용. 중앙교육진흥연구소, 3
  14. 한국직업능력개발원 (2002b) 피부관리. 중앙교육진흥연구소, 3
  15. 한국직업능력개발원 (2002c) 공중보건. 중앙교육진흥연구소, 3
  16. 한국직업능력개발원 (2002d) 메이크업. 중앙교육진흥연구소, 3
  17. 한국직업능력개발원 (2004) 실업계 고등학교 교육과정 개편을 위한 방향 탐색 세미나. pp.12-21
  18. http://www.miyongschool.com 교육과정검색
  19. http://www.beauty-samseong.hs.kr 교육과정검색
  20. http://www.yewon-ig.hs.kr 교육과정검색
  21. http://www.sanup.hs.kr 교육과정검색