Journal of the Korean Geosynthetics Society (한국지반신소재학회논문집)
- Volume 6 Issue 4
- /
- Pages.21-28
- /
- 2007
- /
- 2508-2876(pISSN)
- /
- 2287-9528(eISSN)
A Comparison Between the Ballast Replacement Method & Geosynthetics-Reinforced Method for Restraint of Mud Pumping in Service Line
영업선상에서 분니 억제를 위한 자갈치환 공법과 토목섬유 보강공법 비교연구
- Choi, Chan-Yong (Track & Railroad Team, KRRI) ;
- Lee, Jin-Wook (Track & Railroad Team, KRRI) ;
- Kim, Dae-Sang (Track & Railroad Team, KRRI)
- Received : 2007.11.05
- Accepted : 2007.11.29
- Published : 2007.12.30
Abstract
3 years visual inspection has been performed on the railway lines where ballast replacement or geosynthetics-reinforcement had been used to restrain the mud pumping. The result indicates that geosynthetics-reinforcement is more effective than ballast replacement for the long-term mud pumping. In addition, the non-woven geotextile to be used for mud pumping restraint is effective when its weight is
실제 영업선에서 분니가 자주 발생되는 구간을 선정하여 현재 분니 대책공법으로 많이 사용하고 있는 도상자갈치환방법과 토목섬유 보강공법에 대하여 약 3년간 육안조사를 실시하여 분니 발생 여부를 관찰하였다. 토목섬유로 보강된 단면이 도상자갈 치환방법보다 상당히 장기간에 걸쳐 분니를 억제하는 효과와 분니 억제를 위한 토목섬유 부직포의 중량은 최소