Bearing Capacity of Soft Ground Reinfoced by Geosynthetics and Sand Mat

토목섬유와 SANDMAT로 보강한 지반의 지지력 연구

  • Ju, Jae-Woo (Dept. of Civil & Eviro. Eng., Univ. of Sunchon National) ;
  • Park, Jong-Beom (Research Center of Industrial Technology, Univ. of Sunchon) ;
  • Seo, Kyeh-Won (Dept. of Civil & Eviro. Eng., Univ. of Sunchon) ;
  • Jang, Min-Ho (Dept. of Civil & Eviro. Eng., Univ. of Sunchon)
  • 주재우 (순천대학교 토목환경공학부) ;
  • 박종범 (순천대학교 공업기술연구소) ;
  • 서계원 (순천대학교 대학원 토목공학과) ;
  • 장민호 (순천대학교 대학원 토목공학과)
  • Received : 2006.12.29
  • Accepted : 2007.03.02
  • Published : 2007.03.30

Abstract

In order to improve the bearing capacity of soft ground for the purpose of getting a trafficability of construction vehicles, the geosynthetics-sandmat system has often been used. Yamanouchi had proposed the equation of calculating the bearing capacity about this kind of bearing mechanism, which has a soft ground-geosynthetics-sandmat system. The bearing capacity equation by Yamanouchi has been widely using in our country. However this equation includes an important contradictory concept because if the contact width of vehicles is incresed to reduce the contact pressure, the bearing capacity is decresed on the contray according to this equation. In order to investigate this contradictory concept, the bearing capacity test has been performed on the soft model ground with geosynthetics-sandmat system. From the test results about various kinds of models, the principle that explain the contradictory concept has been found and on the basis of this principle the new bering capacity equation has been proposed by modifying Yamanouchi equation.

연약지반처리를 위해 바로 장비가 진입하기 어려운 경우에, 적절한 강도를 갖는 토목섬유를 부설하고 그 위에 샌드매트층(Sand Mat)을 형성시켜 기초지반의 지지력을 증가시킨다. 이러한 보강메카니즘에 대한 지지력을 평가하는 식을 Yamanouchi(1985)가 제안을 하였다. 우리나라의 경우 주로 Yamanouchi가 제안한 식을 사용하여 설계를 행하고 있다. 그러나, 제안식에서 접지압을 감소시킬 목적으로 접지폭원을 증대시키면 오히려 지지력은 감소하고 소정의 안전율을 얻기 위해서는 성토두께를 증가해야 하는 등 지지력 산정에 있어서 논리적인 모순점을 내포하고 있다. 이러한 논리적인 모순점을 검토하기 위해서 모형토조에 연약지반을 조성하여 지지력실험을 실시하였다. 연약지반자체, 연약지반위에 보강재를 포설했을 때, 포설된 보강재에 인위적으로 인장력을 가했을 경우, 샌드매트층을 포설했을 때, 다른 조건을 일치시키며 단지 재하판의 폭을 달리 했을 때 등으로 나누어 모형재하시험을 행하였다. 실험결과를 다양하게 분석하였으며 특히 Yamanouchi가 제안한 식이 갖는 모순점을 설명하는 새로운 지지력식을 제안하였다.

Keywords