A Study of Utilizing Brand Touch Point of Corporate Museum : In terms of the Market-Driving Brand and Consumer Insight

기업박물관의 브랜드 접점 활용연구 : 브랜드 시장주도와 소비자 인사이트 관점에서

  • 김은정 (홍익대학교 산업디자인과) ;
  • 장동련 (홍익대학교 시각디자인과) ;
  • 홍성민 (홍익대학교 광고홍보대학원)
  • Published : 2007.05.31

Abstract

The importance of brands as well as the consumers' emotional & cultural desire have increased. In the meantime, the companies have made efforts to create their positive brand images through the support of Mecenat using culture or social return. In addition, they made ceaseless efforts to provide consumers with a cultural space by building up brand service areas as part of their purpose. However, the rapidly increasing brand service spaces have not really appealed to consumers. In order to become a competitive and powerful brand in the severe brand market, it is necessary to enhance the brand image and to let the brand be considered as a culture and the lifestyle of consumers. In order to do so, the companies have to establish their market-driving strategies by creating new products or new market. To do so, it is important for them to figure out consumers' inner desire through the touch point with consumers. This study attempted to suggest a method of using a corporate museum as a space that could meet all of the said elements at a time. Through the route of a corporate museum, the companies would be able to study their future directions by looking back their history and they could be reborn as culture brands. Therefore, this study suggested that the corporate museum could be a space for culture and education as well as a brand space and could play a positive role in the companies; in this process, the study could grope for consumers' inner desire with its touch point where companies and consumers would meet and its utilization of brand market-driving strategy as a test marketing strategy observing consumers' responses.

최근 브랜드의 중요성이 높아지고 소비자들의 감성적 문화적 욕구가 증가하면서 기업들은 문화를 이용한 메세나의 지원이나 사회 환원 등을 통하여 긍정적 브랜드 이미지를 만들기 위해 노력하고 있다. 또한 그 일환으로 브랜드 서비스공간들을 만들어 소비자들에게 문화공간을 제공하고자 노력하고 있다. 그러나 우후죽순처럼 생겨나는 브랜드 서비스공간들은 소비자들에게 별다른 감흥을 주지 못하고 있다. 치열한 브랜드의 경쟁 속에서 파워 브랜드가 되기 위해서는 브랜드 이미지를 높임과 동시에 브랜드를 하나의 문화, 더 나아가 소비자들의 라이프스타일로 자리 잡게 해야 한다. 브랜드를 라이프스타일로 자리 잡게 하기 위해서는 신제품이나 신시장의 창출로 브랜드가 시장을 주도하는 전략을 펼쳐야한다. 이를 위해서는 소비자와의 접점을 통해 소비자들의 내면의 욕구를 파악하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 이러한 모든 요소들을 한꺼번에 충족시킬 수 있는 공간으로 기업박물관의 활용방안을 제시하고자 한다. 기업은 박물관이라는 통로를 통해 기업의 역사를 되돌아봄으로써 미래의 나아갈 방향을 제시할 뿐 아니라, 문화브랜드로도 거듭날 수 있다. 따라서, 기업박물관이 소비자에게는 단순한 브랜드 공간이 아닌 문화, 교육의 공간이 되고, 기업에게는 긍정적 기업이미지를 제고하는 역할을 할 뿐 아니라 기업과 소비자가 만나는 접점 공간으로써 소비자들의 내면의 욕구를 파악하고, 반응을 관찰하는 공간으로 브랜드 시장 주도전략으로의 활용성에 대해 제안하고자 하였다.

Keywords